תופעת האלימות כלפי קשישים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8585
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

היקף תופעת האלימות כלפי קשישים אלימות אלימות, מוגדרת על ידי גיבור וגרניאק (1996):
"התנהגות כתוקפנית או אלימה וקביעת הגבול, אשר ממנו היא נתפסת כלא נורמטיבית תלויים בחברה, בתרבות ובתקופה. בספרות המקצועית  מוסכם שאין הגדרה מספקת של תוקפנות ושאין חברה שאין בה גילויי תוקפנות. ביטוייה של האלימות הם רבים ושונים והיא יכולה להיתפס כ"רעה" או כ"טובה" בהתאם לנסיבות החברתיות. אבן שושן (1979) מגדיר התנהגות תוקפנית – אלימה, כתקיפת היריב בכוח הזרוע או "בפולמוס חריף". רבין ורדאי (1988) בגיבור וגרניאק (1996): כוללים בהגדרת האלימות גילויים של בריונות, התנפלות, התפרחחות, כפייה, התגרות ושרירותיות". אלימות נגד קשישים  במהלך השנים החלו להצטבר נתונים על היקף התופעה, מאפייניה וממדיה, מחקרם של  Finkelhore & Pillemer (1988) מצא כי 3.2% ממדגם אקראי של  2,002 קשישים בבוסטון סבלו מאלימות. ממצאי סקר ארצי בקנדה מדווחים כי במדגם אקראי, שכלל 2,008 קשישים המתגוררים בקהילה, 4% חוו התעללות וטיפול לקוי מבן זוג, קרוב משפחה או אדם אחר בעל משמעות לגביהם .
כשאר סוגי אלימות במשפחה התעללות בזקנים מתרחשת בדרך כלל מאחורי דלתיים סגורות קשה לאסוף עליה נתונים ולהעריך את היקף התופעה וממדיה. קשיים נוספים לחשיפת התופעה נובעים מעמדות חברתיות אמביוולנטיות כלפי הזקנה, מעמדות כלפי שמירת הפרטיות של המשפחה ומתפיסות הקובעות כי ענישה ואלימות הם אמצעים חינוכיים.
היקף תופעת האלימות נגד קשישים בישראל קשה להערכה מכמה סיבות, לוי , (2006). קשישים חוששים להתלונן בפוגע בהיותם תלויים בו, לעיתים קשישים מותקפים על ידי בן משפחה ואינם רוצים להתלונן ולפגוע בו, ורואים באלימות בעיה משפחתית פרטית שאין צורך לשתף גורמים חיצוניים בה. יתר על כן,קשישים רבים לא מודעים לזכויותיהם וחוששים שהתערבות חיצונית תביא להחמרת מצבם.  מסיבות אלה ואחרות קשה מאוד לאמוד את היקף התופעה, לוי,(2006). הקשיים העומדים בפני משרד הרווחה בניסיונותיו להתמודד עם התופעה הם, בין היתר, אי דיווח ואי שיתוף פעולה מצד הנפגעים בשל הרצון להגן על הפוגע או בשל תלות בפוגע וקיים עומס על פקידי הסעד והעובדים הסוציאליים המטפלים בנושא זה,לפי נתוני משרד הרווחה מדובר בכ- 600 תיקים ויותר לכל עובד סוציאלי המטפל בתחום זה, לוי,(2006):
הממצאים בסקר שערכו בישראל  איזיקוביץ, ועמיתיה (2004), הראו כי 18.4% מהנחקרים היו חשופים לסוג פגיעה אחד או יותר במהלך
1 2 החדשים שקדמו לביצוע הסקר. שיעור המדווחים על לפחות סוג אחד של אלימות בקרב האוכלוסייה היהודית דומה לשיעור המדווחים בקרב האוכלוסייה הלא יהודית ( 18.3% ו-
1 9.6% בהתאמה).
לפי אינס קניג, אלון ובן דוד,(2007) מחקרים בעולם המערבי מעריכים כי 4-6 אחוזים מהזקנים סובלים מהתעללות, אינס ועמיתיה (2007), כשהזנחה פיסית וניצול כלכלי הם הנפוצים ביותר.
כ-2,000 קשישים נפגעי אלימות החיים בקהילה אותרו וטופלו בשנת 2006 על-ידי פקידי הסעד.
כך עולה (יום ב', 8.10.07) מדוח פנימי של השירות לזקן במשרד הרווחה והשירותים החברתיים (יצחק, 2007).
אלימות נגד קשישים תוכן עניינים:
נושא עמוד מבוא
2
היקף תופעת האלימות כלפי קשישים
4 היקף האלימות בחברה הישראלית 9
תופעת האלימות בקשישים
1 1
סקירת ספרות
1 2
החשיבות החברתית של תופעת אלימות נגד קשישים
1 4
סוגי האלימות בקשישים
1 4
הבדלים בסביבות מגורים והשפעתם על רמות חרדה באוכלוסייה
1 9
סיבות וגורמים לאלימות כלפי קשישים
2 1
התמודדות עם בעיית אלימות  קשישים בישראל
2 5
ניתוח חזותי ומרכיביה של שכונת קריית מטלון
2 7
שיטה
2 8
מדגם
2 8
כלי המחקר
2 8
הליך המחקר
2 9
תוצאות
3 0 דיון ביבליוגרפיה נספחים