חוזה מוקדם וחוזה לא פורמאלי, עבודה 1 בקורס דיני חוזים

תקציר העבודה

שם הקורס: דיני חוזים שנה/מסלול: שנה ב' מסלול 4
תרגיל מספר: 1
שם התרגיל: חוזה מוקדם וחוזה לא-פורמאלי                   ציון                                                                          תאריך
2 8/11/05
חוזה הינו הסכם אשר המשפט מעניק סעד בגין הפרתו. אנו זקוקים לחוזה בעסקאות מורכבות. תכליתם הבסיסית של דיני החוזים הינה השבת הביטחון. ככל שהעסקה יותר מורכבת כך אנו זקוקים ליותר ביטחון. דיני החוזים מגנים על שלושה אינטרסים: הראשון הינו "אינטרס ההשבה" אשר מתייחס לדברים שהוחלפו או בוצעו על סמך החוזה, כדוגמת תשלום מקדמה, ומגן בעת ובעונה אחת על שתי תכליות: עשיית עושר ולא במשפט ומתקן נזק אשר נגרם לצד התמים. האינטרס השני הינו אינטרס הסמכות אשר מגן על נזקים שנגרמו עקב הסתמכות על החוזה ותכליתו: מניעת נזק.
האינטרס השלישי עליו מגן החוזה הינו אינטרס הציפייה (קיום) המתייחס להפסד הרווח שהיה צריך לנבוע מן החוזה. לשאלה מדוע רוצים דיני החוזים להגן על  אינטרסים אלו ישנן 2 תפיסות. התפיסה הכלכלית שלפיה אנו רוצים להבטיח את הביטחון בעסקאות משום שאנו חותרים ליעילות מרבית, למיקסום התועלת החברתית והגישה המוסרית הגורסת כי מטרתם של דיני החוזים הינו הגנה על ערכו המוסרי של קיום הבטחות. כאשר גישות אלו מניבות תוצאות מנוגדות מתעוררים קשיים מאחר וישנם מצבים בהם העסקה טובה מבחינת הגישה הכלכלית אך היא אינה מוסרית. השאלה הראשונה שמתעוררת בדיני החוזים היא, כיצד נכרת חוזה? תשובה לכך ניתן למצוא בסעיפים 1-11 לחוק החוזים.
העבודה ללא מקורות