קידום אורינות בגן הילדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 11206
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

בס"ד עבודה סמינריונית תוכן עניינים
מבוא
3-4
סקירת ספרות א. מהי שפה —
5
א.1 כיצד לומדים שפה —
5
א.2 התפתחות קוגניטיבית –
5
א.3 שלבים ברכישת שפה …
6-7
ב. אוריינות —
8
ב.1 מהי אוריינות בגן הילדים?
–..
8
ב.2 כיצד נפתח אוריינות?

9
ב.3 חשיבות האוריינות והלמידה בגן הילדים -. 10 ג. ספרות ילדים –..
11-13
ד. הספרייה בגן הילדים .
14-16
ד.1 מעורבות הורים בספריית הגן …16-18
ה. עידוד לקריאה —
19-21
ו. כשירות לשונית
22
ו.1
מילון -…
22-23
ו.2
מורפולוגיה
24-
5 ו.3 תחביר –

5 -26
ו.4 פרגמאטיקה –..
26-27
השערות -…
28-29
תוצאות —
28-31  סיכום .
32
ביבליוגרפיה -…
33
מבוא
הספר תורם רבות להתפתחותו של כל אדם. בעקבות הספרים, הילד משתנה ומתפתח מבחינה רוחנית. הסיפור מעשיר את הדמיון והיצירתיות שלו ובהתאם עולמו האישי מתרחב. על מנת לקרב את הילד לעולם הספר, אנו זקוקים לפינה שבה הוא יכול להתייחד ולהכיר את הספרים. כאן ניתנת החשיבות הרבה לפינת ספריה. היא בעצם מהווה גישור בין הילד לבין השפה הכתובה ומקור להשראה ולמידע. הילדים אשר מרבים לבקר את הפינה יכולים לפעול בה באופן עצמאי, לדפדף ולעיין בספר, למשש את התמונות, לחוש את הכריכה והדפים ועוד. ככל שהילדים מרבים לבקר בפינת הספר, כך יתרחב היקף הקריאה שלהם וגדלים סיכוייהם להפוך לקוראים נלהבים בעתיד (פייטלסון, 1985- בתוך אופק א'). ילדים אשר אוהבים ונהנים מעצם קריאת הספר מפתחים הערכה וכבוד כלפי הספרים והספרייה. כמו כן, ספר יכול להקנות לילדים ערכים לימודיים, אנושיים ולאומיים אשר יעזרו להם בעתיד בעיצוב אישיותם וגיבוש השקפת עולמם (אופק, 1985).
עידן ההמחשה האלקטרוני הנמצא כמעט בכל בית, מעלה את השאלה – האם ישנו מקום לספרות במתכונתה "הפרימיטיבית" המוכרת לנו, כלומר הסיפור המודפס, בדיו על גבי נייר? ואולי אנו עמוסים באמצעי המחשה ויזואליים כגון טלוויזיה ומחשב? האם הקצאת הזמן הפנוי והיקר לאותה מדיה מתוחכמת נחשבת לקפיצה רב שלבית בסולם הערכים התרבותי, או שאנו נמצאים בתהליך רגרסיה תרבותית-ערכית?
(כדורי, 1992). השפעה עצומה יכולה להיות לספרי הקריאה הראשונים על עיצוב אישיותו של האדם וגיבוש סקרנותו וטעמו האישיים. ישנה חשיבות רבה למגע התכוף בין ילדים לספרים, הן באמצעות הקריאה בבית והן באמצעות הפעלת הספרייה. לקריאה ולספרים יש ערך סגולי ותרומה להתפתחותו של הפרט. הסיפור המצוי בספר יכול להוות חלק מתשתית תרבותית משותפת לדור ולתקופה (אופק, 1985) הו, העולם מלא מילים מכל המינים מכל הגדלים ! מילים נמוכות, גבוהות, נפוחות , מילים מצחיקות, כועסות, מעופפות, מילים שובבות, מרקדות, יחפות, מילים גורפות.
וגם ככה סתם מילים יפות.
העולם כמו ספר גדול נפתח ! הכל כתוב בו, ונפלא כל כך ! (וכשפותחים איזו ספר מן הסתם מוצאים בו פתאום את כל העולם).
(ע. הלל בתוך רגב, 1984).
  בספרים הושקע בדרך כלל מאמץ רב ומחשבה דידקטית.
ספרים יכולים להגיע לנפש האדם , להשפיע על רגשות הילד ולהפעיל את דמיונו. הם יכולים להעניק לילד חוויה רגשית וספרותית ונותנים לו ביטחון ותחושת שייכות. ניתן, למעשה, לדמות את הסיפור למזון הרוחני המשמש לבניה נכונה של כללי התנהגות, שיפור יכולת ההבעה העצמית ברמה גבוהה ועוד (אופק, 1985). -בביוגרפיה 15 מקורות העבודה בת 35 עמודים.
הציון שניתן על העבודה הוא 95 .