סגנון ניהול מנהלות בבתי ספר כפונקציה של תקשורת בין אישית ושחיקה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2004
מספר מילים 11206
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

סגנון ניהול מנהלות בבתי ספר כפונקציה של תקשורת בין אישית ושחיקה     תוכן עניינים:
   –  פרק –     –  עמוד –       שער
1       תוכן עניינים
2
      מבוא
3
1 .                   סקר ספרות
4 – 9
2 .                   מתודולוגיה
1 0
3 .                   השאלון
1 1
4 .                   ניתוח ממצאי השאלון
1 2 – 16
5.                   מסקנות והמלצות
1 7 – 18
      ביבליוגרפיה
1 9
*     נספחים
2 0 – 31
בעבודתי זו מעוניינת אני לחקור, ללמוד ולנתח את סגנונן הניהולי של נשים מפלח אוכלוסייה ספציפי, נשים המנהלות בתי ספר, וכן למצוא כיצד סגנונן האישי והאינדיבידואלי משליך על שחיקתן בתפקיד ועל תקשורתן עם הסביבה הקרובה להן. המושג "שחיקה" יבואר בהרחבה בהמשך עבודתי, במסגרת סקר הספרות, אולם משמעותו הפשטנית הינה מאיסה במסגרת העבודה השגרתית והמוכרת, עייפות, עצבים ורצון לגיוון תעסוקתי, על רקע המיאוס והשעמום.
ניהול בעל אופי נשי שם דגש על יחסי אנוש, דמוקרטיה במסגרת הצוותית, שיתופיות בקבלת החלטות, עניין אישי ברווחת העובדים ושאר סממנים  ברוח הדמוקרטיה. כל אלו עומדים בניגוד מוחלט למאפייני הניהול הגברי, המתאפיינים בגישה קשוחה לבעיות, גישה אנאליטית לראייה מופשטת ולתכנון, דחיקת שיקולים רגשיים ואישיים הצידה וכיוב'.
ידוע גם כי נשים בתפקידי ניהול נתקלות במכשולים רבים בדרכן אל הפסגה: קידום אישה בתפקיד ניהולי אורך זמן ב יותר מזה של גבר, הזדמנויותיהן וגישתן למידע של נשים, בתוך ארגון או בין ארגונים, לא אחת נחסמות, ולא נדיר שתסבול האישה המנהלת מאפליה על בסיס מינה, ואף תידרש להשתיק את רצונה להתלונן. המנהלות אשר מתגברות על המכשולים מתאפיינות בבגרות, כוח, אינטליגנציה, סמכותיות, נכונות לעבודה שיתופית, הבנה בצורך לחלוק כוח ומידע עם עמיתיה למקצוע ותחושת ערך וחשיבות עצמית. תכונות אלו כהכרחיות לתפקיד האישה כמנהלת. מנהלת בית-הספר, המנווטת את הארגון, צריכה לדעת לאן היא מעוניינת לנווט אותו, אך עליה להיות גמישה דיה, לבחון את המתרחש מסביב ולהתאים את ההתקדמות לשינויים הסביבתיים. על המנהלת להיות בעלת היכולת להקשיב לצוות, לרחשי הלב, להקשיב להורים ולתלמידים, ומתוך ההקשבה הזאת ללמוד כל הזמן, לנתח את הסיטואציה ולפעול בהתאם, לעתים לתמוך ולעודד, ולעתים לשים גבולות ולחייב.