עבודה סמינריונית בדיני מכרזים - היחסים המשפטיים בין מציעים במכרז

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6175
מספר מקורות 51

תקציר העבודה

תקציר העבודה – יחסים משפטיים בין מציעים במכרז הדיון המשפטי המרכזי בדיני המכרזים עוסק ברובו ביחסים המשפטיים בין עורך המכרז לבין אחד המשתתפים במכרז שלא זכה במכרז, והמקרה הנפוץ ביותר הינו עתירה המגיש מתמודד שלא זכה במכרז הסבור כי החלטתה של ועדת המכרזים מקפחת אותו, לקבלת צו מניעה ולפסילת תוצאות המכרז. אין מחלוקת כי עומדת למי שנדחתה הצעתו במכרז, שלא כדין, עילת תביעה לפיצויים נגד בעל המכרז. עילה זו תעמוד לזכות התובע במקרים בהם התרשלה ועדת המכרזים במילוי תפקידה, לדוגמא: כאשר נפל פגם במסמכי המכרז, ו/או כאשר ניסוח מסמכי המכרז היה באופן מטעה או רשלני, ו/או כאשר ניהולה המכרז עצמו היה באופן רשלני ו/או חסר תום לב.   בעבודתי זו ארצה לדון בשאלה שונה אשר בה הדיון מצומצם, והיא היחסים המשפטיים בין המציעים השונים במכרז, ועילות תביעה המתעוררות לאור יחסים אלו. לגישתי, בהסדרת מערכת היחסים בין המציעים במכרז ניתן לפתור בעיות רבות המתעוררות בדיני המכרזים במיוחד, לאור המצב המשפטי כיום בו חסרה הלכה סדורה הקובעת הלכות התנהגות/ תחרות ראויות בין צדדים במכרז ועילות תביעה שלהם אחד כנגד השני.
כיום צד שלא זכה במכרז ממהר לגשת לערכאות השיפוטיות על מנת להוציא צו מניעה, ובכך קיומו של המכרז מתעכב עד למתן החלטה בתיק. דא עקא, הליכים שיפוטיים מכרסמים בתועלת הכלכלית הצומחת מהמכרז בכך שביצועו של המכרז מתעכב. כתוצאה מכך אף נפגעות מטרות חברתיות, כאשר מכרזים שלהם חשיבות ציבורית מתעכבים. לדעתי, ביסוס מערכת כללים משפטיים אשר יגדירו בצורה טובה את מערכת היחסים הראויה בין מציעים שונים במכרז, וקביעה כי הפרת הכללים הללו מעניקה אפשרות לתביעה בין מציע אחד למשנהו יכולה לתרום רבות לקיום הרציונלים המרכזיים של דיני המכרזים והענקת גמישות חיונית נוספת לדיני המכרזים.
ניתן לתמצת את המסר העיקרי של העבודה בשאלה הבאה: שערו לעצמכם מקרה בו נערך מכרז שאליו הוגשו מס' הצעות. הצעתו של  ראובן זוכה במכרז, הוא  מקימו וזוכה לרווח נאה. פרק זמן קצר לאחר מכן מגלה שמעון, המציע שהצעתו דורגה כשנייה בטיבה, כי ראובן אינו עומד כלל באחד התנאים המקדמיים של המכרז, ולפיכך ההצעה הזוכה הייתה למעשה שלו. דא עקא, העבודות הסתיימו, ולא ניתן יותר להגיש תביעה לאכיפת זכותו לזכייה במכרז. האם במקרה שכזה יכול שמעון לתבוע נזקיו (ורווחיו האפשריים) מראובן?
בעבודתי זו, אסקור את פסק הדין המרכזי שניתן בנושא זה בארה"ב, את ההתייחסויות השונות לנושא זה בפסיקה ובספרות הישראלית, ואתן, כך אני מקווה, בסיס אפשרי לביסוסה של עילת תביעה של מציע אחד כנגד משנהו.
תוכן עניינים
—   מבוא– הצגת העבודה                                                                             עמ'
3 —   פרשת Iconco                                                                                          עמ'
4 —   המצב בישראל                                                                                        עמ' 5
—   מטרות המכרז וכיצד יכולה עילת תביעה בין מציעים לסייע בקיומם            עמ'
8 —   עילות התביעה העומדות למציע במכרז                                                 עמ'
1 0 —   שימוש בכללי תחרות                                                                              עמ'
1 4
—   היסוד הנוסף                                                                                            עמ'
1 6
—   סיכום                                                                                                       עמ'
1 8
—   ביבליוגרפיה                                                                                             עמ'
1 9