10354 דיני עבודה

תקציר העבודה

10354 דיני עבודה – ממ”ן 12, ציון 100.
13011 משפט העבודה.

שאלה 1:
א. הסבירו את הקשר בין המאפיין של חוזה העבודה כחוזה המבטא יחס של שליטה וכפיפות לבין זכות היתר הניהולית של המעביד.
ב. הסבירו מהן ההשלכות של הקשר המפורט בסעיף א’ לעיל.

שאלה 2:
ענת עובדת בחברה קבלנית זה שנתיים. בהסכם העבודה שלה נקבעו ימי עבודתה, שעות עבודתה, שכרה, וזכותה לדמי הבראה ולהפרשות לביטוח מנהלים. בהסכם עבודה לא נקבע דבר לגבי גובה החופשה השנתית לה זכאית ענת. ענת בקשה לצאת לחופשה שנתית בת 20 ימים, על מנת לעזור לבתה שזה עתה ילדה, לטפל בתינוקה. ענת נענתה בשלילה מאחר שבהסכם העבודה שלה לא נקבעה זכותה של ענת ל – 20 ימי חופשה שנתית.
א. האם זכאית ענת לחופשה שנתית בת 20 יום? הסבירו.
ב. האם תשובתכם הייתה משתנה במקרה שבו בחוזה העבודה האישי של ענת נקבע כי היא זכאית ל – 10 ימי חופשה שנתית בשנת עבודתה הראשונה, ואילו ענת מבקשת לצאת ל- 14 ימי חופשה שנתית?
ג. הניחו כי ענת התבקשה לוותר על החופשה השנתית המגיעה לה בשל מחסור חמור בעובדים בחברה – עקב יציאתם למילואים של שני עובדים. ענת אינה מעוניינת בכך ונועצת בכם לגבי זכותה לקבלת החופשה השנתית. מה תענו לה? בתשובתכם התבססו על חקיקה רלוונטית.

שאלה 3:
הדר עובדת כקוסמטיקאית במכון “קליניקפאם”. לפי חוזה העבודה שלה היא זכאית לקבל על כל טיפול קוסמטי שהיא עושה ללקוחה של המכון 50% מהסך שמשלמת הלקוחה למכון. הדר עבדה לפי תנאים אלו זה שנתיים. בחודש האחרון החליטה הנהלת המכון לשלם להדר על כל טיפול קוסמטי שהיא עושה ללקוחה של המכון 40% מהסך שמשלמת הלקוחה למכון.
א. הדר נועצת בכם בנוגע לחוקיות החלטתה של הנהלת המכון. חוו דעתכם בהתבסס על פסיקה רלוונטית.
ב. הילה עובדת אף היא במכון. הילה עומדת לעזוב עבודתה ולהקים מכון קוסמטיקה אחר עם שותפה. בחודשים האחרונים, מאז החליטה לעזוב את עבודתה היא משוחחת עם לקוחות המכון ומחלקת להן כרטיס ביקור של המכון החדש שהיא מקימה. כאשר נודע לבעלים של המכון – על כוונותיה של הילה ועל ניסיונותיה לשדל לקוחות לעבור לקבל טיפולים קוסמטיים במכון החדש שהילה פותחת, הוא התרעם על כך והחליט לפטר אותה לאלתר לאור התנהגותה המחפירה. הילה מגישה תביעה לפיצויי פיטורים ולתמורת הודעה מוקדמת נגד המכון. חוו דעתכם בנוגע לסיכויי תביעתה של הילה. בתשובתכם התבססו על פסיקה רלוונטית.