אנואר אל סאדאת

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3057
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תקציר:
מתוך הערכה למנהיג אנואר אל-סאדאת אשר ניחן בתכונות מנהיגותיות ששמשו נר לדרכו, בחרתי בו כנושא לעבודה זו. תוך הסתמכות על מה שלמדנו בקורס תיאוריות של מנהיגות מה שמסייע בהפנמה והבנה טובה ומעמיקה של החומר הנלמד, ולצורך כתיבת העבודה וניתוח אישיות סאדאת כמנהיג הסתמכתי על תיאוריות המנהיגות הבאות :
1-      תיאורית התכונות.
2-      תיאורית הנסיבות/ המצב.
3-      תיאורית דרך המטרה.
4-      התיאוריה  המעצבת.
סאדאת נולד ב-1918 בכפר מית אבו אל-כום שבדלתת הנילוס ל-אם ממוצא סודני ואב חקלאי מצרי, למד באקדמיה הצבאית, במלחמת העולם השנייה נעצר על ידי הבריטים למשך שלוש שנים.
השתתף בהפיכה בשנת 1952 שהדיחה את המלך פארוק ובשנת 1957 הפך למזכ"ל מפלגת השלטון, הוא שימש כיו"ר האסיפה הלאומית וב- 1969 נבחר לסגנו של נאצר. כיהן כנשיא מצרים בשנים 1970-1981, לאחר מותו של נאצר, בהתאם לחוקה  הפך להיות נשיא בפועל בהיותו סגן הנשיא. במותו של נאצר עלו הרבה שמות כיורשים של נאצר ובסופו של דבר הוכרע העניין  בקרב החוגים של "מוקדי הכוח" לטובת סאדאת(שמיר,1978). ב 6 לאוקטובר 1981  נרצח סאדאת בידי מתנגדיו, בשל העובדה שקרא תיגר על העולם הערבי והלך נגד הזרם במהלך החריג והיוצא דופן בהצהרתו ההיסטורית שמוכן להסכם שלום עם ישראל  וחתימת ההסכם והתקרבותו למערב,  וזה בלט באומץ שלו ודביקותו במטרה באחד המפגשים עם נשיא סוריה חאפז אל אסד, כאשר ניסה חאפז לשכנע אותו לוותר על הרעיון לבוא לירושלים ואז אמר לו סאדאת "שמע חאפז, גם אם יתברר לי שזה הדבר האחרון שאעשה כנשיא, בכל זאת אעשה אותו ואחר כך אלך לעם…"(כץ, 2008).
ראייתו הפיקחת  של סאדאת עזרה לו לראות טוב את  המצב שנוצר בתקופתו של נאצר, ובמיוחד הבעיות הכלכליות, והצבאיות לאחר התבוסה במלחמת ששת הימים תוך התווית יעד של שיפור המצב עם מטרות מוגדרות(גולדשטיין,2008). ודביקות בערכי הקידמה והמודרניות, בשאיפה להקים במצרים את "המדינה המודרנית" ולעצב בה את  "האדם המודרני"(שמיר,1978).
מנהיגותו של סאדאת  המיוחדת שמשה הרבה חוקרים כנושא מחקר, שבחלקם הבליטו את אישיותו החלשה, ובחלקם ראו בו כבוגד בעולם הערבי ובעם המצרי(הייכל,2000) ובכך שהוא גרם לבידוד מצריים מהעולם הערבי, לעומת זאת אחרים ראו בו כמאיץ ומחולל שינויים במצרים  ובחיי הפרט, אם זה בכלכלה,  פיתוח תשתיות, במדיניות הפנים והחוץ ובחיים הפוליטיים(Finklestone,1996).
פברואר-2010     תוכן העניינים
מבוא -.3
סאדאת כמנהיג לפי תיאוריות המנהיגות –… 4-7
הקשר בין המנהיג למונהגים -8
מקורות האנרגיה  המנהיגותית —
8-10 סוף עידן סאדאת …10 סיכום -11
ביבליוגרפיה –.12