הדרה של נשים מעולם התעסוקה בישראל והניסיון להחזירן כשותפות שוות

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית במסגרת הקורס:
זכויות האדם ביחסים הבינלאומיים הדרה של נשים מעולם התעסוקה בישראל והניסיון להחזירן כשותפות שוות אפריל 2010 תוכן עניינים
מבוא –..
עמודים 3-4
פרק ראשון- המציאות המגדרית בעולם התעסוקה הישראלי ..עמודים 5-10 פרק שני- העדפה מתקנת כמימוש הזכות לשוויון מגדרי בתעסוקה-… עמודים 11-15
פרק שלישי -הזכות לשוויון מגדרי בעולם העבודה של מחר .עמודים 16-20 סיכום –.
עמודים 21-23
ביבליוגרפיה ..
 עמודים 24-26
מבוא
הנשים מהוות כחמישים אחוז מאוכלוסיית העולם ויחד עם זאת ברובם המוחלט של החברות האנושיות הנשים מופלות לרעה ביחס לגברים. בתקופות ארוכות במהלך ההיסטוריה היו אלה הגברים שהחזיקו ברכוש באופן כמעט בלעדי וכל עוד הגברים יהיו אלו שמחזיקים בהון הכלכלי בעולם אי השוויון המגדרי ימשיך להתקיים. בישראל קיים חוק איסור האפליה, אך כמו בזכויות אחרות שהחוק מכיר אך לא נאכף במציאות גם כאן קיים פער בין הרטוריקה למעשה. אי השוויון המגדרי בישראל לובש צורות רבות וחולש על פני תחומים רבים בחייה של האישה, בעבודה זו בחרתי להתמקד בפן אחד של אי השוויון המגדרי כפי שהוא בא לידי ביטוי בתעסוקה. האמונה כי בישראל קיימות הזדמנויות שוות לנשים בתחום התעסוקה אינו אלא מיתוס שכן "אפליה על בסיס של מין רווחת בכל שלב של חיי העבודה כגון: קבלה לעבודה, קביעת שכר,הצבה הערכה  וקידום". סיכום מדינה מחזיקה בתפקיד משמעותי בהבטחת זכויות האדם של התושבים שלה ועל כן ישנה חשיבות גבוהה לחוקים ולהחלטות הביצוע הננקטות על ידה, מדינת ישראל התחייבה באמנה שעליה חתמה ב1991 לבטל את האפליה הקיימת לנשים בתחום התעסוקה ולהבטיח לנשים ולגברים את אותן הזכויות. בעבודה זו ניסיתי לבחון באיזה אופן פועלת מדינת ישראל למלא אחר התחייבות האמנה, אלו צעדים היא נוקטת למען שילובן המלא של נשים בעולם התעסוקה והאם קיימים חסמים למימושו של השוויון המגדרי.
בפרק הראשון מצאתי כי ברמה ההצהרתית מדינת ישראל מחויבת לעקרון השוויון המגדרי אך יחד עם זאת קיימים בישראל חוקים ונורמות המדירות את הנשים מעולם התעסוקה, כך למשל ההבניה המגדרית שהתוותה מערכת החינוך בישראל הכתיבה לנשים תפקידי המגדר שלא אפשרו להן להשתלב באופן שווה בעולם התעסוקה הישראלי.