האינטרנט בשירות הטרור

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7391
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תקציר העבודה תכליתה של עבודה זו הינה סקירה נרחבת של אחד מהנושאים המהותיים  בזירה הביטחונית בעידן המודרני, עידן המידע  והטכנולוגיה. עידן בו המידע הביא למטמורפוזות איתנות בקשת רחבה של תחומים ומגזרים. האינטרנט הינו מאגר בלתי נדלה של אינפורמציה המסייע לנו ביתר שאת בחיי היום יום. ברם, קיימת זירה נוספת הנסתרת לעיתים מן העין, פלטפורמת התגוששות בין אידיאות, ארגונים, ממשלות ומדינות. עבודה זו מבקשת לנסות ולעמוד על יכולתו של האינטרנט להפוך לשדה קרב של העתיד. לכאורה, מדובר בשני מושגים מעולמות תוכן שונים( אינטרנט- תקשורת וטכנולוגיה; טרור- ביטחון),  אך, דה פקטו, האחרונים חברו יחד בביטוי "לוחמת המידע". ביטוי אשר טומן בחובו פעילות שאמורה להביא לעליונות של גוף אחד על משנהו ע"י גרימת נזק בעזרת עיבוד אינפורמציה לשם פגיעה במערכות המידע של האויב.
טכניקות של לוחמת המידע מסוגלות לסייע בהגנה ובהתקפה ע"מ לשבש את החיים היומיומיים של האומה על-ידי פגיעה בנקודות חשופות, לנקודות אלה ניתן לייחס את רשתות התקשורת, וכן אירועים חברתיים שמבטיחים כיסוי רחב במדיה. שימוש רחב בטכנולוגיה, מחשוב וברשתות תקשורת נתן תשתית גם לעבירות, שאת חלקן אפשר לכלול תחת כותרת "מעשי טרור". מעשי טרור מסוג זה נקראים בספרות המקצועית הרלוונטית בשם "טרור קיברנטי". (בסקר שערך האיגוד האמריקאי לשלטון מקומי לאחר המתקפות על מגדלי התאומים ,בקרב מנהלים בערים שונות בארה"ב, עלה כי רובם חוששים מפני טרור קברניטי מאשר ממכוניות תופת.( איבל, 2001).  פעולות של טרור מסוג זה ניתנות לביצוע הן על-ידי יחידים והן על-ידי ארגוני טרור. לארגון הטרור יש ככלל אתר רשמי, המציג את הארגון כבעל צביון חיובי, דהיינו,אינסטרומנטאלי לצבירת תמיכה ואהדה ללא צורך במשאבים ניכרים. דה פקטו, נדרשים אמצעים טכנולוגיים בסיסיים כגון: מחשב, מודם והאקר בעל יכולות מרשימות ומוטיבציה. טרילוגיית הפקטורים הללו  יכולה לפגוע ולהחריב מערכות אסטרטגיות חשובות .
מקור התופעה בשנות השיא של המלחמה הקרה בין מזרח לבין מערב, הווי אומר, ברה"מ וארה"ב . עידן זה הביא לפיתוח רשתות תקשורת כמערכת הגנה נגד תקיפת האויב.
מהלכים אלה הביאו להתפתחות האינטרנט, שמאפשר יצירת אינטראקציות וקומבינציות ללא תלות בזמן או מיקום. האינטרנט נותן חופש ביטוי נרחב, כמעט ללא צנזורה או אפשרות איתור המקור. כאמור, כינון הרשת החל בארה"ב בסוף שנות השישים במימון ההגנה האמריקני על רקע המלחמה הקרה. גורמי הביטחון האמריקניים היו מעוניינים בהקמת רשת תקשורת שלא תחרב עת  התקפה גרעינית ממקור סובייטי. השימוש ברשת המחשבים פשה במהירות בשנות השמונים בעיקר בתחומי הממסד הביטחוני והמחקר האקדמי. מוסדות אקדמאיים מרכזיים בישראל  חוברו זמן מה לאחר מכן, אזי החל תהליך של פתיחת השימוש ברשת לכל דורש, ששיאו בשנות התשעים.  עבודה זו מבקשת לנסות ולהעניק פרספקטיבה מעמיקה על טרור באמצעות האינטרנט. ראשית יסקר כל מושג בנפרד, לאחר מכן יבחן הקשר ביניהם תוך בחינת קהל היעד, הרטוריקה, צביון האתרים ומבט אל העתיד. במהלך סקירה זו נשזרו מטבע הדברים דוגמאות על ארגוני טרור בארץ ובעולם ע"מ להרחיב את היריעה. תוכן עניינים:
מבוא -.עמוד
3 האינטרנט והתפתחותו –.עמוד
4 טרור -..עמוד 5
האינטרנט בשירות הטרור -..עמוד
6 ארגוני הטרור באינטרנט –עמוד 7
היקף החשיפה לאתרי ארגוני הטרור -..עמוד
8 מסרים וסמלים באתרי הטרור -..עמודים 9-11
הסתה ורטוריקה של טרור באינטרנט —
עמודים 12-15
קהל היעד -עמודים
1 6-17
תגובת הממשלות על התעמולה באינטרנט -עמודים
1 8-20 סיכום …עמוד
2 1
ביבליוגרפיה .עמודים
2 2-26