בחינת אופן הסקירה התקשורתית של פוליטיקאיות לעומת פוליטיקאים - המצב בישראל לעומת ארצות הברית

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בנושא:
בחינת אופן הסקירה התקשורתית של פוליטיקאיות לעומת פוליטיקאים מוגש על ידי – #### #### מספר ת. ז. 3
# מוגש במסגרת הקורס מגדר ותקשורת תוכן עניינים
תקציר
1 פרק 1
– סקירת ספרות
2
1 .1
תקשורת המונים
2
1 .1.1
סיקור הסביבה
2
1 .1.2 תקשורת המונים ופוליטיקה
3
1 .2
תקשורת המונים ומגדר (Gender) 5

1 .2.1
השפעת המגדר על הכיסוי התקשורתי 7

1 .3 נשים בפוליטיקה 9
פרק 2 – דיון ומסקנות
1 3
סיכום
1 6
מקורות
1 7
תקציר העולם החברתי של היחיד מושפע מאוד באמצעות המדיה בעקבות העניין שלו במסרים המועברים באמצעי התקשורת. לכן, המערכת הפוליטית מושפעת על ידי אמצעי התקשורת. המדיה יוצרת מציאות חברתית מסוימת ובאמצעותה, היחיד עובר תהליך סוציאליזציה בנוגע לנורמות חברתיות מקובלות בתחומים כגון תפקידי מגדר וסטראוטיפים. כך, ישנה לגיטימציה לסטטוס מסוים. למעשה, לכיסוי התקשורתי של קמפיינים פוליטיים מסייע בעיצוב דעת קהל ועשוי להיות הגורם המשפיע על האזרח לאיזה מועמד להצביע. בעקבות השפעתה החברתית של המדיה, קיים עניין מחקרי בסיקורן התקשורתי של נשים בפוליטיקה. הכיסוי העיתונאי של הפוליטיקאים סולל להם את הדרך לתודעת הציבור. מידת הצלחתם דל העיתונאים מותנית במידת החשיפה העיתונאית לה הם זוכים. מחקרים רבים נכתבו על נשים, על פוליטיקה ועל תקשורת. עם זאת, מספר המחקרים הבוחנים את שלושת נושאים אלו תחת זכוכית מגדלת אחת הנו מועט. מחקרים העוסקים בבחינת סוגיית הסקירה התקשורתית של פוליטיקאיות, תוך התמקדות על אופייה של הסקירה, כמעט ואינם קיימים.
לאחרונה, הופיעו סקירות באמצעי התקשורת הנוגעות לשרה פאלין, מי שהתמודדה בעבר על תפקיד סגנית נשיא ארצות – הברית. סקירות אלו לא נשאו אופי ענייני ומקצועי, אלא נשאו אופי רכילותי והתמקדו, למשל, בהגדלת החזה שעשתה או לא עשתה אשת הציבור מאלסקה. מטרת עבודה זו הנה לבחון את אופן הצגתן של פוליטיקאיות בתקשורת בעת התמודדותן על תפקיד ציבורי ולבחון את המצב בישראל לעומת ארצות הברית. במסגרת זו, עולה השאלה האם קיימת השפעה מגדרית על האופן בו התקשורת סוקרת את הפוליטיקאיות לעומת הסקירה התקשורתית של פוליטיקאים בישראל? בנוסף, בעת בחינת הסקירה התקשורתית של פוליטיקאיות בארצות הברית, האם קיים הבדל באופן הסיקור של פוליטיקאיות אמריקניות לעומת פוליטיקאים אמריקנים? אנסה לענות על שאלות אלו באמצעות הספרות המקצועית הקיימת בתחום. בחינת סוגיות אלו, למעשה, תטיל מעט אור, ממש על קצה המזלג, על תמונת מצב הנוגעת למעמדה של האישה בישראל והאם קיים פער גדול ישראל למדינות מערביות אחרות בתחום.
במענה לשאלות שהועלו במסגרת זו, אני משער כי אכן קיימת השפעה מגדרית של האופן בו מוצגות פוליטיקאיות לעומת פוליטיקאים במסגרת הסקירה התקשורתית בישראל. בנוסף, בעת סקירת הכיסוי התקשורתי של פוליטיקאיות לעומת פוליטיקאים בארצות הברית, גם אז אני משער כי אופי הסיקור התקשורתי יושפע בעקבות המגדר ופוליטיקאיות יסוקרו אחרת לעומת פוליטיקאים. אנסה לבחון את אופן הסקירה התקשורתית באמצעות הספרות המקצועית הקיימת בתחום.