אסטרטגיה עסקית

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4540
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תקציר השאיפה של מדינות העולם להתקדמות טכנולוגית ושיפור איכות החיים גורמת לתוצאות הרסניות, וזאת ע"י שימוש מואץ בדלקים פוסילים (נפט, פחם וגז טבעי).מעובדה זו, מצריכה מעבר לשימוש באנרגיות חלופיות וניצול אנרגיות נקיות שאינן מזהמות.
עבודה זו עסקה בסביבה ירוקה המשתמשת בפוטנציאל הטמון באנרגית השמש שתספק חשמל בשטח מיני ישראל, שבהחזקת קיבוץ נחשון.
מיני ישראל הוא פארק מיניאטורות הממוקם על כביש אחד בין תל אביב לירושלים סמוך ללטרון. הפארק משתרע על שטח של 60 דונמים:
35 דונמים של מייצג, ועוד כ-
5 דונם של שטחי מסחר ומבני שירות, כבישים וחניונים. באתר מוצגים דגמים מיניאטוריים של מקומות, אזורים, ובניינים שונים מהחשובים והמוכרים בישראל.
הפארק נפתח בחודש נובמבר 2002, ועם השנים נוספו לו דגמים חדשים. הפארק מציג כ-385 מודלים.
הפארק מעסיק כ-60 עובדים ומבקרים בו כ-360,000 מבקרים בשנה, מתוכם כ-20% תיירים. במשך השנים מאז פתיחתו  חלה ירידה במספר המבקרים, הפרק נמצא בבעלות משותפת של קבוצת אריסון באמצעות שיכון ובינוי וקבוצת עזריאלי באמצעות גרנית הכרמל.
חברות אלה הינן מהקונצרנים הגדולים המובילים במשק עם יכולות פיננסיות איתנות, הרואות במיני ישראל כפרויקט ציוני וערכי ומעוניינות באמצעות קידומו לשפר את רווחיותו וכן להשתלב ולתרום לפעילות ולאיכות הסביבה ובכך למצב עצמה כחברה ירוקה.
על מנת לממש חזון זה של החברה מוצע לחברה מיזם לקירוי כ-
5 דונם החכורים על ידה מקיבוץ נחשון, לשם יצור חשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת, אנרגית שמש.
בדיקת ההיתכנות לפרויקט בוצעה ע"י בחינת פוטנציאל שוק המתחרים והסביבה התחרותית, בדיקת השטח ובדיקת השחקנים בשוק לשני סוגים עיקריים: חברות קטנות, ויזמים וקבלני ביצוע (EPC) בהמשך בדקנו את הסביבה הטכנולוגית,הכוללת את היתרונות העיקריים של האנרגיה הסולרית והחסרונות של האנרגיה הסולארית כיום וכן את הסביבה המימונית.
הסביבה העסקית נבחנה ע"י מטריצת TOWS לבחינת האסטרטגיה תוך הבנת התהליך הנדרש הקמת מתקן פוטוולטאי והרגולציה וניהולו. התוכנית הפיננסית כוללת: את השטחים בפארק, פירוט עלות הפרויקט, כאשר בסה"כ עלות ההקמה מסתכמת בכ- 75 מליון ₪. כמו כן,  כלל גם את פירוט ההכנסות הנדרשות, כאשר ההכנסות שנתיות מייצור חשמל הן כ-12 מליון ₪ לשנה, ובנוסף פורטו  סעיפי הוצאה מרכזיים כאשר סה"כ הוצאות תפעול הן כ-1.75 מליון ₪ לשנה (כ-14.5% מההכנסות).