השתבותן של נשים חד הוריות במעגל התעסוקה בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 10334
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

1 . מבוא
משפחה חד-הורית, היא משפחה שבה הורה יחיד מנהל/ת משק בית נפרד לעצמו/ה ולילדיו/ה (עד גיל
1 7) בלא בן/ת זוג קבוע/ה. עם הדפוס המשפחתי הזה נמנות משפחות של אלמן/ה עם ילדים, גרוש/ה עם ילדים, רווקה שהחליטה ללדת ולגדל את ילדיה בכוחות עצמה ומשפחות של הורים פרודים, שילדיהם חיים עם אחד ההורים.
תופעת המשפחות החד הוריות הנה תופעה מגדרית, כאשר בכל העולם וגם בישראל, שיעור הנשים העומדות בראש משפחות אלה הינו גבוה מאוד. לאור זאת, הנתונים המובאים בעבודה זו מתייחסים למשפחות חד הוריות שבראשן עומדת אישה המגדלת לבד את ילדיה.
בשנת 2008 חיו בישראל כ-104.3 אלף משפחות חד הוריות ובהן כ 180- אלף ילדים עד גיל  17, אשר מספרם הממוצע עמד על 1.7 בהשוואה ל 2.4- במשפחות בהן זוג הורים. כיום ביותר ממחצית מהמשפחות החד הוריות עם ילדים עד גיל 17 ראש המשפחה הוא/היא הורה גרוש/ה 13%,  רווקה,        15%אלמן/ה והיתר – נשוי/אה אך חי/ה בנפרד.    על נשים חד הוריות מופעלים לחצים הן נפשיים והן כלכלים המקשים על קיומן העצמי דבר אשר הוביל לחקיקת מספר חוקים למען נשים חד הוריות החל משנת 1992. חוקים אלו נועדו לעודד את כניסתן של נשים חד הוריות לשוק העבודה .
בעשורים האחרונים חלה עלייה בשיעור ההשתתפות של נשים חד הוריות בכוח העבודה האזרחי בישראל.
נכון לשנת 2007 התעסוקה בקרב אמהות חד-הוריות עמדה על 57% , והייתה גדולה ב-3% מזו של אמהות נשואות.
בעקבות הנתונים הנ"ל, המצביעים על הפיכת תופעת האם החד הורית למרכיב מרכזי בחברה הישראלית, החלטנו שאת עבודתנו נקדיש לנושא זה.
מטרת מאמר זה הינה לבחון מהם הגורמים הגיאוגרפיים, הדמוגרפים והכלכליים המשפיעים על סיכוייה של אם חד-הורית להיות מועסקת , בשוק העבודה בישראל, בהשוואה לנשים נשואות. לצורך ניתוח נשתמש בקובץ נתונים מסקר כוח אדם משנת 2008. עבודה זו באה לתרום להבנת דפוסי התנהגות של נשים חד הוריות בשוק העבודה בישראל.            תוכן עניינים
מבוא –…3
משפחות חד הוריות -…4
א.      הגדרה 4
ב.       מצוקתן של נשים חד הוריות 5
סקירת ספרות .9
המצב בעולם .15
המצב בארץ ..18
א.      תמונת מצב בארץ –…18
ב.       חקיקה ותקנות ..26
ג.        הגורמים המטפלים במשפחות חד הוריות –…33
שיטת מחקר ..34
א.      שאלת המחקר …34
ב.       מקור הנתונים …34
ג.        מודל המחקר -35
ד.       המשערות המחקר –…37
ה.      מגבלות המחקר .37
ו.        המצגת תוצאות וניתוח -..37
סיכום ומסקנות –…43
ביבליוגרפיה ..44
8
העבודה לא כוללת נספחים