הצדקת מדיניות הקרקעות כלפי אזרחים ערבים בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5492
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

עבודה זו עוסקת במתח הנוצר ביחסי המדינה והמיעוט הערבי בנושא הקרקעות במדינת ישראל לאור הגדרתה כמדינה יהודית ודמוקרטית.
מדינת ישראל הוקמה בשנת 1948 בהכרזה חגיגית על הקמת המדינה ובחתימה על מגילת העצמאות בה הוגדרה המדינה כ"יהודית ודמוקרטית" , ביטוי אשר מגלם בתוכו שני מוקדי מתח:
* העימות בין חילוניים לדתיים- עד כמה יהודית תהא המדינה אם היא מוגדרת גם כדמוקרטית.
* העימות בין יהודים ללא יהודים, בעיקר המיעוט הערבי – האם המדינה תוכל לקיים שוויון זכויות מלא לכל אזרחיה? כלומר, עד כמה אם בכלל תהיה המדינה דמוקרטית אם היא מוגדרת גם כיהודית.
בעבודה אציג את המתח בין היהודים והערבים הנובע מהשסע האתני.
השסע האתני נמנה אצל חוקרים רבים כאחד השסעים המאיימים ביותר על היציבות הפוליטית והחברתית בישראל.
מבחינה היסטורית הסכסוך בין הערבים והיהודים נמשך מאז תחילת פעילותה של התנועה הציונית, ואחת מנקודות הזמן העיקריות בו היא מלחמת העצמאות והקמת מדינת ישראל בשנת 1948.
מנקודה זו ועד היום, הפכו הערבים בישראל למיעוט מובס כאשר אחוז ניכר מהם ברח או גורש ובכללם האליטה הכלכלית, פוליטית, דתית ואינטלקטואלית.
עוד אציג בעבודה בהרחבה את תחום הקיפוח המרכזי מבחינה מדינית והוא נושא האדמות. בנושא זה באים לידי ביטוי באופן מובהק הזהות והאופי של המדינה והוא נתפס בעיני ערביי ישראל כמאפיין המרכזי של נישולם , חולשתם ותחושת הקיפוח המתמשכת שלהם. בחרתי להתמקד במדיניות הקרקעות והפקעתן מידי הערבים, מדיניות הטומנת בחובה פגיעה בזכויותיהם הבסיסיות של ערביי ישראל- זכות הקניין, זכות האדם לחיות בכבוד והזכות לשוויון. בעבודה זו אתמקד בסתירה הקיימת בהגדרת מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית ואחבר סתירה זו לשאלת המחקר- הקשר בין הגדרת אופי המדינה למדיניות הקרקעות ולהתייחסות למיעוט הערבי במדינה. כמו כן אנסה לבדוק האם ישנם פתרונות שהוצעו במדינה לפתרון הבעיה.
שאלת המחקר – כיצד מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, מצדיקה את מדיניות הקרקעות כלפי האזרחים הערבים בישראל?
השערת המחקר – למרות היותה של ישראל מדינה דמוקרטית המקיימת באופן פורמאלי שוויון זכויות מלא ללא הבדל דת, גזע ומין, ישנם מתחים אתניים בין האוכלוסיות השונות ותחושה של חוסר שוויון, בייחוד בכל הנוגע למדיניות הקרקעות בישראל.
מתודולוגיה – על מנת לבסס את השערותיי אשתמש בניתוח תוכן איכותי של טקסטים כגון מאמרים , ספרים ודוחות העוסקים בנושא ובעזרתם אנתח את המציאות כפי שהיא מתקיימת במדינת ישראל.
על מנת לענות על השאלה, אתאר את הדמוקרטיה בישראל, המיעוט הערבי ובעיית הקרקעות. כמו כן אציג את ההשלכות המדיניות של בעיית הקרקעות על ערביי ישראל ואת הצדקתה והשלכותיה על הדמוקרטיה.
לאחר קריאת המאמרים והדוחות וניתוחם, ארצה לסכם ולצאת עם מסקנה ברורה לגבי שאלת המחקר.
אתאר את השקפותיהם ומסקנותיהם של כותבים וחוקרים בתחום וכן את מסקנותיי האישיות מההתעמקות בנושא ובתום כתיבת העבודה.