זהויות בסדרות נעורים, ניתוח דמות מ"בברלי הילס"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2827
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא
והצגת טענה מרכזית -…2
פרק ראשון: רקע על סדרת הנעורים "בברלי הילס 90210" –3
פרק שני: דמות הנערה ה"חכמה": אנדריאה צוקרמן – מראה, לבוש וחוסר מזל -4-6
פרק שלישי: ה"מהפך", או איך אפשר לזכות ליחס הוגן מהחברה ולהצליח לקיים מערכת יחסים -6-7
פרק רביעי: מחקרי השפעות התכנית על בנות נוער ..7-8
סיכום ומסקנות: -.9
ביבליוגרפיה:
–10 פרקי הסדרה בהם נעזרתי לעבודה זו:
-11
מבוא
סדרות טלוויזיה לנוער משקפות לנו הצופים את חיינו. רוב סדרות הנעורים ששודרו בעבר או בהווה עוסקות בחוויות הנעורים של הדמויות המככבות בהם בתקופת התיכון. הן עוסקות בעיקר ביחסים בין דוריים, יחסי חברות, זוגיות, סקס, סמים ויציאה מהארון. כל אחד מאיתנו הצופה בסדרות מסוג זה, יכול להזדהות עם אחת מהדמויות הרבות והססגוניות המרצדות על המסך. דבר זה הינו משמעותי וחיוני עבור יוצרי הסדרות, שכן, באם לא יצליחו ליצור את אותה הזדהות אצל הצופים, סדרת הטלוויזיה שלהם לא תגרוף אחוזי רייטינג רבים, מה שיוביל לירידה מהירה של הסדרה מהמסך. בכל אחת מסדרות הנוער, בעבר ובהווה, מוצגות דמויות השונות אחת מרעותה. אך למרות זאת, נראה כי תסריטאים ובמאים פעלו במשך השנים בכדי ליצור מעין סטריאוטיפים לגבי ייצוגי הדמויות השונות אשר ממשיכים עד היום. כמעט בכל אחת מהסדרות בז'אנר זה ניתן למצוא את אותן דמויות המרכיבות את החבורה בה עוסקת הסדרה. הגיבורים הראשיים לעולם יהיו יפים, חכמים ומוכשרים. זאת למעט בסדרות העוסקות בעובדה שהם אינם כאלה, כפי שקורה בסדרה "בטי המכוערת", בה חיצוניותה היא הרעיון המרכזי בו עוסקת הסדרה. יתר הדמויות, המככבות על תקן שחקני החיזוק של הגיבורים, יהיו ה'חנון' של החבורה, אותו אחד שלא יודע איך להתחיל עם בחורה, ה'ביצי'ת', שלנצח תהיה יפיפייה, עשירה ורכלנית, וה'חכמה' שתמיד תהיה מרוכזת בלימודים ולא תדע איך להתלבש.
            נראה אפוא, כי סדרות הנעורים מכתיבות לבני הנוער הצופים בהם את דפוסי ההתנהגות והמראה הרצויים בכדי להתקבל בחברה ולהצליח לקיים מערכת יחסים.
הן עושה זאת תוך שהן משדרות אידיאלים קיצוניים של יופי, אשר קשה מאוד להגיע אליהם.
            בעבודה זו אבקש לדון בטענה כי סדרות הנעורים לנוער מעצבות לנערות את הצורה הראויה בה הן צריכות להתנהג, להתלבש ולהיראות בכדי לזכות לאהדה ולנראות מבני המין השני בפרט, ומהחברה בכלל. אבקש להדגים טענה זו תוך הסתמכות על סדרת הנעורים "בברלי הילס 90210" ובניתוח מועט של דמותה של אנדראה צוקרמן. לשם דיון זה אעשה שימוש במספר מקורות אקדמיים ותוך צפייה במספר פרקים של הסדרה "בברלי הילס", וכן אבקש כמובן לחזק את טענותיי בדוגמאות שונות מתוך פרקי הסדרה.