אופן סיקור פרשית התקיפות של דודו טופז בידיעות אחרונות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 10976
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא -…
3
סקירה ספרותית -…
4-8
מתודולוגיה .
9
תיאור הכתבות –.
10-11
ממצאים ודיון –..
12-23
סיכום -…
24-
5 ביבליוגרפיה
26-28
מבוא
בעבודתנו בחרנו לעסוק באופן הסיקור של פרשיית דודו טופז בעיתון "ידיעות אחרונות".          מחקר זה הוא  ראשון מסוגו, הנושא עדיין טרי ולא נבדק, למרות הבז התקשורתי שהביא איתו. דודו טופז, דמות טלוויזיונית מהמוכרות בארץ, החל את הקריירה התקשורתית שלו בשנות השמונים, עם השנים הלכה הקריירה שלו ופרחה. הקריירה הטלוויזיונית של טופז נסקה עם תחילת שידורי ערוץ 2 ב-1993. טופז החל להנחות  את התוכנית "הראשון בבידור" מידי שבוע. תוכניתו של טופז שברה את שיאי הרייטינג בכל הזמנים, דמותו הייתה נערצת על ידי אנשים רבים בציבור הישראלי.  אך לאורך השנים שמו נקשר עם כמה שערוריות שכללו סדרה של תקריות בהן היה מעורב כגון:
פליטת הפה בא כינה את המזרחים "צ'חצ'חים", הטרדות מיניות, דחיפת גלידה בפרצופו של נער וכלה באירוע שבירת משקפיו של מבקר הטלוויזיה מאיר שניצר.
בתאריך ה-31 במאי 2009
נעצר טופז על ידי המשטרה בחשד שיזם מספר תקיפות בניהן תקיפתו של מנכ"ל "קשת", אבי ניר, תקיפת המשנה למנכ"ל "רשת", שירה מרגלית, ושל סוכן השחקנים בועז בן-ציון. ב-18 ביוני הוגש נגדו כתב אישום.
בחירתנו בדמותו של דודו טופז נובעת מן העובדה שאנו מוצאים בסיפורו מקרה מרתק. סיפור  בו התקשורת, שהעלתה את טופז והביאה אותו למעמד כוכב, היא זו  שגורמת כיום לנפילתו. אדם שהיה כל כך מצליח, איש תקשורת שלא היה אחד שלא רצה להופיע בתוכניתו, בתקופת שיאו, התקשורת היללה אותו, הוא נחשב מנחה הטלוויזיה המצליח ביותר וכולם רצו בקרבתו. לאט לאט נעלם טופז מהמסך, ולבסוף, היום  הוא מוצא את עצמו בכותרות העיתונים שוב, אך הפעם, לא דווקא בדרך בה היה רוצה. בעבודתנו בחרנו להתמקד בסיקור של דודו טופז בעיתון "ידיעות אחרונות". הרציונל בבדיקה דווקא בעיתון זה הוא שלפי סקר TGI למחצית הראשונה של 2009. "ידיעות אחרונות" הינו העיתון בעל אחוזי הקריאה הגבוהים ביותר בארץ. בהיקף חשיפה שהסתכמה  ב-34.2%.
לעיתונות השפעה רבה בעיצוב דעת הקהל והבניית המציאות שלו. כיוון שהקהל רואה בדברים אותם הוא קורא בעיתון כעובדות. העובדה שעיתון ידיעות הוא הנקרא ביותר בארץ והחשיפה אליו היא כה גדולה מצביעה על כך שסיקורו, קרוב לוודאי, ישפיע על דעותיהם ועל המציאות שתיבנה לאנשים  כלפי דמותו של דודו טופז.
יתר על כן, הסיקור בידיעות על טופז עשוי להיות מעניין יותר כיוון שכידוע העיתון נשלט בידי משפחת מוזס, לה שייכים גם  24% ממניות "רשת" (ערוץ 2) , כפי שהזכרנו  שמו של טופז נקשר לתקיפת  משנה מנכ"ל "רשת", שירה מרגלית, וזאת בנוסף  לסכסוך עבר שלו עם עיתונאי ידיעות רענן שקד, ואיומים ששלח לכתב התרבות הנוכחי של העיתון רז שכניק.
כלומר, ניתן לראות כי קיים מטען שלילי בין העיתון המסקר לבין המסוקר, ומאוד מסקרן אותנו לדעת אם הדבר ישפיע על אופן הסיקור והאובייקטיביות של העיתונאים המסקרים את פרשה זו.  ****העבודה לא כוללת נספחים