תקשורת כתרבות-פתרון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1966

תקציר העבודה

פתרון ממ"ן 11-תקשורת כתרבות שאלה 1:
א. לפיד לומד מסרטים על תהליכי עומק בחברה הישראלית :
בסרט-"חבורה שכזאת"- לפי לפיד זהו שלל מתיחות מבוימות במסגרת סרט עלילה, דפוס ההתנהגות העולה מן המתיחה הבאה הכלולה בו, מספק נקודת מוצא נוחה להבנת הפונקציה החברתית של סרטי המתיחות.
מתיחה שעובר יוסיניו מהווה מבחן של קבלת מרות, כור היתוך שדרכו נצרף המתקבל החדש ומקבל את חותם החבורה. תמורת תחושת ההשתייכות הוא מוותר על תום ואמון;את הכבוד לאדם, הוא ממיר בנאמנות ובמחויבות לחבר'ה לפני הכל. במסגרת הסרט הקטן –אף אחד לא מתכוון באמת להרע, השובבות אינה באה על חשבון המחויבות הלאומית והכל נעשה לגמרי ברוח לגמרי טובה.
לפיד, במאמרו מתייחס לפרט שניקלע למצב בו מתחו אותו ואז חש עולם של מבוכה, פיתוי, רגשי אשמה על התפתות ותחושת הפקרות הגואה בו, כעס, חוסר הבנה, איום על שיקול – הדעת, לחץ,חרדה, הנאה מדברים אסורים, מעבר חד על נורמות מקובלות. במהלך המתיחה הפרט מגיב לחלק מן הסיטואציה, הכל מתערבל –כעס,בושה והנאה. וכשנאמר לפרט שהוא אכל אותה ושזו בעצם היתה רק מתיחה התחושות  אצל הנמתח מתנצחות זו עם זו ,בשנייה אחת הנמתח מריץ תחושות שצינתי קודם לכן גם לאחר שמגלה כי נימתח ואז בא החיבוק של המותח את הנמתח  בכדי להרגיע. המגע הקרוב כ"כ מקטין עוד יותר את הנטייה והיכולת להגיב באלימות,במחאה. הנמתח משיב לחיבוק –הוא קיבלת את זה-אכל אותה-עבר את המבחן. הוא נימנה בין אלה השייכים לקהילה-ברגע שמתחו את אותו אדם הוא יצא מקבוצת המתוחכמים, הלא-נאיביים, אלה שלא עבדו עליהם, וסומן כשייך לפראיירים, לקבוצה קטנה יחסית שאכלה אותה. יש למתיחות השפעה חיובית. באמצעים שונים מנסים הסרטים הללו להוכיח כי הנמתח הוא כל אדם –הדפוקים והמצליחנים.
סרט נוסף-"החברים שלי"-סרט על חבורת גברים איטלקיים המסרבים להתבגר,המנסים להישאר "צוענים נצחיים" באמצעות מתיחות. המשחק האנרכיסט- צועני-התבגרותי של מונצ'ילי (מביים הסרט) עם המבנה החברתי , לא רק שאינו מבטל אותו, במידה רבה הוא דווקא מדגיש אותו. אין מתיחות הדדיות בתוך קבוצת החברים ,אלא רק מתוכה החוצה.
לפיד טוען בסרטי המתיחות הישראליים, לעומת הסרט של מונצ'ילי המחיצות אינן קיימות. המסר הוא הרבה יותר טוטאלי ודמוקרטי. למרות עליונותה ,למרות שהיא מנהלת את הטקס, אין חבורת המותחים מנסה להתבדל מן הציבור אלא לגרור אותו אליה , להפוך את הציבור כולו למותחנים.
לסיכום-לפיד טוען במאמרו על – פי הסרטים שיש בהם מן המתיחה יש את השמחה לאיד אך עם זאת,הרעיון למתוח אדם אחר ולראות את תגובותיו לסיטואציה הופך את הסרט למשעשע. ישנן תגובות נלוות ומעורבבות לנמתח בזמן הסיטואציה ואחריה אך עם חיבוק המותח, הנמתח מבין שפישל ולוקח את העניין בהומור.
לכל אדם לא משנה באיזה סטטוס הוא, מהו מוצאו ואיזה מין הוא –כל אדם כבן תמותה כמו כולנו –הוא בר מתיחה. התגובות משתנות מאדם לאדם. 2 הסרטים מדברים על סרטי מתיחות-בסרט האיטלקי-בעולם הנזירים וההיפים- זוהי שיוויוניות שדל העדר –נוחות,…
***העבודה ללא מקורות