סימנריון בכלכלה על רפורמת בכר בציון של 90

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 6572
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

שם  הקורס :   נושאים נבחרים בכלכלה סמינריון: ועדת  בכר תוכן עניינים
מבוא  —
3-2                שוק ההון בישראל –5-4
קרנות נאמנות  6-9
קופות גמל ..10-12
הסיבות להקמת ועדת בכר  —
13-16          עיקרי המלצות ועדת בכר    –…17-23
האם היעדים של ועדת בכר הושגו ?  24-26
סיכום ומסקנות –..27-28
ביבליוגרפיה    – 29           מבוא
רווחתו של הציבור היא תוצאה של תפקודו התקין של המשק הנובע מתפקוד יעיל של השווקים הפיננסים. כאשר הענף המרכזי והחשוב בשווקים הפיננסים בישראל הוא ענף הבנקאות. המערכת הפיננסית בישראל מתאפיינת בריכוזיות גבוהה  שנובעת בעיקרה מרכוזיות בענף הבנקאי. בעיית הריכוזיות גוררת איתה בעיות שונות , כמו ניגוד עניינים  תלות בין המגזר העסקי למערכת הבנקאית , התייקרות האשראי והקטנתו בגלל מחסור בחלופות אחרות, בעיית "הלקוח השבוי" ועוד. ריכוזיות זו מעכבת את התפתחותו של השוק הפיננסי התקין בניסיון לפתור את כשלי השוק הקיימים , בשנת 2004 הוקמה ועדה על ידי שר האוצר בנימין נתניהו ובראשותו של מנכ"ל משרד האוצר , ד"ר יוסי בכר, אשר סברה שיש צורך הכרחי להתערבות ממשלתית בשוק החופשי ולחייב את הבנקים להקטין את כוחם .
הרפורמה חייבה את הבנקים למכור את קופות הגמל וקרנות הנאמנות שברשותם בתוך פרק זמן בן ארבע שנים.
הרוכשות הפוטנציאליות היו חברות ביטוח, חברות וקרנות השקעות, יזמים וגופי השקעות פרטיים. אך עם כניסת הרפורמה לתוקף (אוקטובר 2005) נמכרו בתוך חודשים ספורים רוב הקרנות והקופות הגדולות מהבנקים לחברות הביטוח ולקרנות השקעה זרות. כך למשל רכשה קרן מרקסטון את קרנות הנאמנות פקן מבנק הפועלים בתמורה ל-954 מיליון שקל. חברת הביטוח הראל השקעות רכשה את קרנות הנאמנות פיא מידי בנק לאומי. קרן ההשקעות יורק רכשה את קרנות הנאמנות פסגות של בנק לאומי.
תוצאה נוספת של הרפורמה היא הגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני. כתוצאה מכך יוכלו הבנקים לעסוק בהפצה של תוכניות ביטוח פנסיוני. תפקידו של יועץ ההשקעות בבנק יקבל גוון נוסף והוא יוכל לשמש גם כיועץ פנסיוני. תפקידם של סוכני הביטוח המסורתיים הועם וכעת הם מוגדרים כמשווק פנסיוני, על שום הזיקה הישירה שלהם לחברות הביטוח. הרפורמה נועדה לייצר תחרות אמיתית בתחום העמלות על שירותי הבנק. אך משא ומתן ארוך מול נציגי הבנקים והגופים האחרים בוועדות הכנסת הוביל לפשרה: הבנקים יוכלו להציע חבילות ומסלולים הכוללים צירופי עמלות בשם "עמלות הפצה".
הלקוחות יאלצו לנסות ולהתמקח כדי לקבל הנחה.
ההתנגדות לרפורמה באה בעיקר מכיוונם של הבנקים. ראשי הבנקים טענו כי הרפורמה תוביל לפטרם של עובדים רבים. אך בפועל נראה כי הבנקים נהנו ממחירים גבוהים בעת מכירת קרנות הנאמנות, שחיזקו מאד את איתנותם הפיננסית ורווחיותם ואפשרו להם גם תשלומי דיבידנד גדולים. כמו כן, התאפשר לבנקים לגבות "עמלות הפצה" מהבעלים החדשים של קופות הגמל וקרנות הנאמנות – עבור הפצת המוצרים ללקוחות הבנקים ובכך הם מוסיפים להרוויח משיווק מוצרים אלה. הוועדה הציגה שורה של המלצות כדי שעיקרם להביא לשכלול מערכת הפיננסית באמצעות פתיחת שוק ההון הישראלי לתחרות ולנפץ את המונופול הבנקאי.
את עבודה אתחיל בהסבר קצר על מהותו של שוק ההון, אפרט על קרנות נאמנות וקופות גמל  אציג את הבעיות השונות של שוק הבנקאות בישראל ערב ועדת בכר, אתייחס לממצאי ועדת בכר ולפתרונות המוצאים על ידה, לסיום נענה על שאלת המחקר – האם הרפורמה השיגה את מטרותיה ?