סמינר בקורס "חייך אכלת אותה". הקשר שבין מוות וקפיטליזם.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 97
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5379
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא ושאלת מחקר 4-3
דיון וממצאים:
* כיצד התפיסה הכלכלית-תרבותית הניאו ליברלית, מבנה לנו את תפיסת המוות ואת צריכת המוצרים הקשורים לתעשיית הלוויות? -.5-9
* כיצד תפיסת המוות כפי שהובנתה על ידי התרבות הקפיטליסטית, משפיעה על האופן בו החברה האמריקאית צורכת מוצרים או שירותים הקשורים במוות –10-13
* ובאיזה אופן הסדרה "עמוק באדמה " עושה שימוש בהבניה החברתית  הקפיטליסטית של מוות ותעשיית הקבורה על מנת לבקר או לאשש את הבנייה זו –…14-19
סיכום -.20 ביבליוגרפיה -…21-22
"שומרים על הזכרון" כך אומרת הכותרת , "טיפול שוטף בחלקת הקבר של יקירכם, כולל צילומים , כדי שתוכלו לעקוב אחר השירות". עוד מדגישה המודעה: "שירות בלעדי: צילום אזכרה בוידאו עם קדיש ומניין ושידורה באתר". לא, לא מדובר בקומדיה מקאברית אלא במודעה בעיתון שהתפרסם החודש בארץ. בשנים האחרונות החלה להיווצר תעשייה שלמה האחרונות סביב רגע המוות. מדובר ביותר מעשרה קיבוצים שפתחו את שעריהם לקבורה אזרחית ועוד מספר בתי עסק המעניקים שירותי הלוויות, קייטרינג לאזכרות , כתיבת הספדים וכן הלאה.
תעשיית המוות החדשה הולידה סל מוצרים, צורת שיווק וספקי שירותים, המשכנעים אותנו לקבור את יקירינו ולהתאבל עליהם בדרכים מגוונות, שלא הכרנו בטקס הדתי שכפתה כאן החברה קדישא במשך שנים. המוות לכאורה מנוגד לחברה הקפיטליסטית .
אם החלום האמריקאי אומר שכל אחד יכול, ושהפרט מסוגל להתגבר על כל מכשול, הרי המוות, בשריריותו האירונית, מוכיח שזה לא ממש כך. אין זה מקרה לפיכך שהאלגוריה האמריקאית הנודעת ביותר, שעוסקת בחידלונו של החלום האמריקאי, מתארת את מותו של סוכן .
יחד עם זאת, המוות נוכס לתוך המערכת הקפיטליסטית באופן כזה שהפך להיות מקור הכנסה לגיטימי המגלגל מיליוני ואף מיליארדי דולרים בשנה.   בעבודה זו ארצה להראות כיצד התפיסה הכלכלית-תרבותית הניאו ליברלית, מבנה לנו את תפיסת המוות ואת צריכת המוצרים הקשורים לתעשיית הלוויות, כיצד תפיסת המוות כפי שהובנתה על ידי התרבות הקפיטליסטית, משפיעה על האופן בו החברה האמריקאית צורכת מוצרים או שירותים הקשורים במוות. ובאיזה אופן הסדרה "עמוק באדמה " עושה שימוש בהבניה החברתית  הקפיטליסטית של מוות ותעשיית הקבורה על מנת לבקר או לאשש את הבנייה זו. הסידרה "עמוק באדמה " מבקרת לכאורה את תרבות צריכת המוות , אך בו בעת שותפה לה. נראה שההגמוניה בנושא המוות כל כך חזקה עד שאפילו המבקרים אותה לא מסוגלים להשתחרר מתפיסת המוות הקפיטליסטית. אלן בול אמנם מבקר את החלק הכלכלי שת תרבות הקפיטליזם , אבל צריך לזכור שתרבות הקפיטליזם מעבר להיותה אידיאולוגיה כלכלית – היא אידיאולוגיה חברתית תרבותית עם מערכת ערכים. את מערכת ערכים זאת הסדרה לא מבקרת אלא מאשרת ומחזקת. * כיצד התפיסה הכלכלית-תרבותית הניאו ליברלית, מבנה לנו את תפיסת המוות ואת צריכת המוצרים הקשורים לתעשיית הלוויות?
* כיצד תפיסת המוות כפי שהובנתה על ידי התרבות הקפיטליסטית, משפיעה על האופן בו החברה האמריקאית צורכת מוצרים או שירותים הקשורים במוות?
* ובאיזה אופן הסדרה "עמוק באדמה " עושה שימוש בהבניה החברתית  הקפיטליסטית של מוות ותעשיית הקבורה על מנת לבקר או לאשש את הבנייה זו?