סמינריון עיוני בנושא גורמים סביבתיים ותורשתיים להשמנת יתר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 16696
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

מבוא
מהי השמנת יתר?       השמנת היתר אינה מקבלת הגדרה בספר הסיווג של מחלות הנפש, ה- DSM וזאת משום שהיא איננה מוגדרת כמחלת נפש. ניתן להגדיר השמנת יתר על ידי מדידת ה- BMI (סרגל מסת הגוף) של אדם, ואם הוא נמצא מחוץ לטווח הנורמה- הרי אדם זה סובל ממשקל עודף/השמנת יתר.
        ד"ר בר דוד (2008) מסביר במאמרו כי מבחינה היסטורית, במאות הקודמות ועד המחצית הראשונה של המאה ה-20, ילד שמן נחשב לילד בריא, כזה שסיכוייו לשרוד טובים יותר בסביבה של מחלות זיהומיות ושל תת תזונה. במהלך שני העשורים האחרונים עלתה שכיחות ההשמנה בילדים באופן מבהיל לרמה של מגפה ממש, ההופכת לאחת מבעיות הבריאות המשמעותיות והמטרידות בימינו. יש הרואים בהשמנה את מחלת הילדים הכרונית השכיחה בעידן המודרני.       על פי אפשטין (2004), לפני כארבעים שנה הייתה תופעת השמנת היתר מוכרת לאנשי מקצוע בעיקר דרך הספרות. בשלושים השנים האחרונות הופכת השמנת היתר ליותר ויותר שכיחה וגילה הולך ויורד.     על פי ד"ר נמט וד"ר אליקים (2000), השמנה מצביעה על עודף שומן בגוף כתוצאה מאחסון מוגבר של טריגליצרידים. אחסון שומנים עודף מתרחש כאשר הצריכה הקלורית במזון גדולה מסך הוצאת האנרגיה (Caloric intake > energy Expenditure) .
סך הוצאת האנרגיה מורכב מהוצאת אנרגיה הבסיסית  (Basal Metabolic Rate)  המהווה כ- 60%, הוצאת  אנרגיה לצורך ספיגת המזון (Diet Induced Thermo genesis)  המהווה כ- 15-20%, והאנרגיה הדרושה לפעילות גופנית (20-
5 %). מכאן, שמאזן אנרגיה חיובי יתרחש כאשר תהיה אכילה מוגברת, מיעוט פעילות גופנית או שילוב של השניים.
 על פי מחקרים שיובאו להלן ניתן לראות כי גורמים סביבתיים ואיתם גם גורמים תורשתיים יכולים להביא להשמנת יתר. בעבודה זו נסקור גורמים סביבתיים שונים וגורמים תורשתיים שונים ונביא לראייה מחקרים המוכיחים את השפעתם על השמנת יתר.                                                                                                                                                                                                                                                              קריאה מהנה!