מוסדות הצדקה של החזבאללה - כולל שימוש בערבית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6815
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

בעבודתי בחרתי לעסוק בפועלה החברתי של תנועת הحزب الله. הקורס אשר במסגרתו נכתבת עבודה זו, עסק באגודות צדקה בימי הביניים, אך אני בחרתי לכתוב את העבודה על תנועת הحزب الله, שהשכילה לפתח מערכת ענפה של פעולות צדקה שנשענו, לפי ראות עיני, על מודל ימי הביניים, תוך חיזוק החזרה אל הדת והפנמת הערכים הנוגעים למתן סיוע וצדקה על פי דת הإسلام.
הحزب الله הקים באמצעות תמיכה חיצונית של מדינות בעלות פן שיעי, ובראשן איראן, מערכת מסועפת של מוסדות בתחומים שונים, כגון: חינוך, בריאות, רווחה, עזרה לאלמנות ויתומים ודומיהם, אשר מטרתם הייתה לבוא לעזרת נחשלי החברה, כאשר  " לשיטתה של איראן הייתה ההשקעה בבניית מוסדות החינוך והתרבות של הحزب الله, כלי השפעה מרכזי על עיצוב דמותה של החברה האסלאמית לעתיד לבוא." מטרה זו הוצגה על ידם כמטרת העל, ואולם, לפי ראות עיני הכותבת, המטרה הבלתי מוצהרת הייתה השבת האמונה וחיזוק ההליכה בדרך הדת הנוקשה והבלתי מתפשרת.
בקיעים נולדו בין מנהיגות העדה השיעית בלבנון לזו באיראן, לאחר עלייתם של אנשי הדת לצמרת הפוליטית באיראן. ההנהגה החדשה של "امل", בהרכבה החילוני, בראשות نبيه برى, היותה שלב הראשון במשבר זה.
 הנהגת "امل" ראתה את ייעודה בקידום האינטרסים הפוליטיים והחברתיים של העדה במסגרת   המדיניות הלבנונית, ולא במסגרת רפובליקה אסלאמית(שאותה קידם השלטון האיראני). היענותו של نبيه برى,( בניגוד לדעת איראן), לקריאתו של נשיא לבנון, الياص صركيص להצטרף ל"רשות  להצלה לאומית", שהוקמה לאחר פלישת ישראל ללבנון(1982), העמיקה את הקרע בין שתי ההנהגות. באיראן גברה ההכרה כי ההנהגה החילונית של "امل" לא תסייע להגשים את המהפכה האסלאמית. בעקבות כך, פנתה איראן לחפש בעל ברית חדש בקרב העדה השיעית בלבנון.
 ניסיונותיו של نبيه برى לאחות את הקרעים בינו לבין ההנהגה באיראן נכשלו. ביוזמת איראן פרש حصين موصووي, מפקד אזור بعلبق ב"امل", והקים את ארגון "امل האסלאמי", בעזרת סכומי כסף נכבדים שהעבירה איראן לרשותו. מתוך שמו של הארגון حزب الله, שמשמעותו מפלגת האל, נתן להבין כי האוריינטציה של הארגון היא אסלאמית. גם סיסמתו המרכזית של הארגון לקוחה מהקוראן:" ידידכם האמיתיים הם אללה ושליחיו וכל המאמינים, רק הם שייכים למפלגת האל (حزب الله), והם יהיו המנצחים." אנשי הארגון רואים בכל אחד המאמין בקוראן ואלוהים כחבר בحزب الله ורואים בעצמם כשלוחה של חברי מפלגת האל المجاهدون בכל העולם. הם חלק מהאומה האסלאמית המדוכאת הנלחמת תחת הנהגתו של " الفقيه " מאיראן. לדברי מאמינים אלו השיעים מהווים את ההנהגה של המפלגה ושל האומה והסונים מהווים את השוליים. האוריינטציה האסלאמית של حزب الله היא בעלת גוון איראני מובהק ונאמנות זו של حزب الله לאיראן ולמנהיגיה מתיישבת עם רצונו של خومييني לייצא את המהפכה. סיסמאותיו של خومييني, שמאפיינות עד היום את המשטר באיראן, הפכו את השיעה הנאמנים לתורתו בלבנון לקבוצה גדולה של  " مجاهدون ". עם זאת, הארגון מייחצן את עצמו, במידה רבה של הצלחה, כארגון כלל ערבי וזאת על מנת לזכות בלגיטימציה של העולם הערבי. הארגון מציג את עצמו כארגון "התנגדות- אסלאמית- לבנונית- ערבית" שנאבק למען היעדים הכלל ערביים- מוסלמיים ולא למען יעדים שיעים פרטיקולאריים.
בזירה הלבנונית, הארגון מציג עצמו כ "ארגון לאומי" וזאת על מנת לזכות בגושפנקא עממית חוצה עדות וחברות בלבנון. במסגרת זו, חוזר حزب الله ומדגיש פעם אחרי פעם שהוא מורכב מלבנונים שיעים ולא איראנים שנאבקו כדי לשחרר אדמות לבנוניות ולא איראניות. מכאן, הארגון לא רואה שום פרדוקס בין נאמנותו הדתית  ל فقيه וקשריו עם איראן לבין נאמנותו ללבנון ופוסל את האפשרות שקשריו עם איראן פוגעים באינטרס הכלל לבנוני. ארגון ה حزب الله הצליח ליצור לו קבוצות גדולות של מעריצים נלהבים, על ידי שימוש במנגנונים האזרחיים שלו.
לדעת כותבת העבודה, הוכחו בעבודה זו, כי מגוון המנגנונים האזרחיים הצליחו לגרום לאהדתו הרבה של הציבור כלפי הארגון.