ישראל בעשור הראשון-פתרון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 1234

תקציר העבודה

ישראל בעשור הראשון-פתרון ממ"ן 11
1 . בין יתרונותיה של שיטת הבחירות היחסיות בולטת העובדה, כי שיטה זו מאפשרת ייצוג כמעט מרבי לאזרחי המדינה כיוון שהיא מעודדת צמיחת מפלגות קטנות. בכך מתחזק עקרון הפלורליזם הפוליטי. החיסרון המרכזי של השיטה היחסית עשוי להיות בכך שריבוי המפלגות מאלץ הקמת ממשלה קואליציונית הנשענת על מספר מפלגות. מצב זה, יכול להוביל להעדר יציבות שלטונית. שיטת הייצוג היחסי הייתה נהוגה ומקובלת גם ביישוב הישן, אותה שיטה דומיננטית במערכת הפוליטית גם כיום. ההחלטה לבצע את הבחירות לפי שיטה זו מנעה ויכוחים שהיו עלולים לעכב את עריכתן  המוקדמות של הבחירות הראשונות, שיטת היחסיות התבצעה לא רק בשיטת הבחירות, אלא גם  במערכת הכוללת של חלוקת הכוח. לדוגמא-סגני יושב ראש הכנסת, יושבי ראש ועדות הכנסת וחברי הוועדות נבחרו גם הם לפי עקרון היחסיות. הבחירות בארץ הן יחסיות, כלומר מספר חברי המפלגה (מהרשימה)שיכנסו לפרלמנט הוא יחסי למספר הקולות שקיבלה אותה מפלגה/רשימה- האזרח בוחר ברשימה של אנשים ולא באיש מסוים. למשל: מפלגה שקיבלה 20% מהקולות אז אותם 20% מחברי הפרלמנט יהיו מאותה מפלגה. בחירות רשימתיות  הן תמיד יחסיות.
בחירות יחסיות –יתרונות:
הבחירות הללו מעודדות ריבוי מפלגות-בשיטה היחסית יש בבית הנבחרים הרבה מפלגות (בכנסת היום כ-15 מפלגות). קיומו של אחוז החסימה נועד בכדי למנוע ממפלגות קטנטנות מלהיכנס לפרלמנט ובכך  "לתרום" עוד לחוסר היציבות השלטונית.
הבחירות מעודדות יותר פלורליזם ויותר דמוקרטיה- עצם התמודדותן של מפלגות שונות אז זהו פלורליזם פוליטי-שכן קיים ייצוג של כמה עמדות.
מבחינת הדמוקרטיה – הדמוקרטיה היא שלטון עם. הדמוקרטיה בארץ היא דמוקרטיה עקיפה, דמוקרטיה של נציגים מטעם העם שבחר אותם לשלטון. עצם הבחירות זהו תהליך  דמוקרטי מרכזי למימוש עיקרון הדמוקרטיה הייצוגית. ללא הבחירות הדמוקרטיות-אין דמוקרטיה.
האינטרסים של ציבור מיוצגים ע"י המפלגות …
**ללא מקורות