פסיכולוגיה בחינוך-יחידה 3-גורמים חברתיים

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5823

תקציר העבודה

פרק 3-גורמים חברתיים קבוצה וסוגי קבוצות קבוצה מקרית-אוסף של מספר אנשים שנמצאים בזמן ובמקום משותפים, בניהם קשר זמני רופף, אנשים שאינם מקיימים בניהם פעילות גומלין (קבוצה של אנשים הממתינים לאוטובוס).
קבוצה סוציולוגית-קבוצה גדולה של אנשים בעלי מכנה משותף סוציולוגי (מקצוע, דעות פוליטיות). פעילות גומלין מתרחשת כאשר עליהם להתאחד למען מטרה משותפת לכל חברי הקבוצה.
קבוצה פסיכולוגית-קבוצה שחבריה מכירים זה את זה ומקיימים בניהם פעילות גומלין (צוות עבודה, משפחה). קבוצה זו מספקת צורכי השתייכות של האדם.
ניתן למיין עפ"י 2 קריטריונים:מידת חופש הבחירה של היחיד להצטרף לקבוצה-קבוצות שההשתייכות אליהן היא חובה וקבוצות שההשתייכות אליהן היא בחירה.
מבנים של קבוצות-חלוקת תפקידים והירכה.
קבוצות פורמאליות-חלוקת תפקידים והירכה מוגדרים מראש, ההשתייכות לקבוצה זו היא חובה. (משפחה, צבא).
קבוצה בלתי פורמאלית-מבנה נקבע לפי האישיות של האנשים בקבוצה.בחירה חופשית להשתייך לקבוצה.
הצורך להשתייך סיבות לצורך להשתייך
1 .
גישה ביולוגית-הצורך להשתייך הוא צורך ביולוגי מולד (אינסטינקט).
קבוצה מספקת הגנה פיזית, רבייה, הזנה וחלוקת תפקידים.
2.
גישה פסיכואנליטית-רוב הפעילות האנושית מטרתה להפיג את תחושת הבדידות והדרך הטבעית ביותר לעשות זאת היא לחפש שיתוף פעולה עם אחרים.
תרומתו של צורך ההשתייכות לאדם
1 .
גירוי חברתי-הצורך ברמה מסוימת של גירוי הוא הכרחי לאדם. אינטראקציה עם אחרים היא גירוי משמעותי גירוי רגשי, חברתי ואינטלקטואלי. (גם קריאת ספר או צפייה בסרט).
2. הפחתת חרדה-"צרת רבים חצי נחמה", במצבים מעוררי חרדה ההשתייכות לקבוצה מפחיתה חרדה, שותפות הגורל והפחדים מקלה את ההתמודדות עם המצב.
3.
משמעות והערכה-תהליך בניית הזהות העצמית כרוך באינטראקציה ממושכת עם אחרים. כדי לדעת מי אני עליי להכיר אנשים אחרים, באמצעות אחרים אני יודע שאני קיים, ההתייחסות אלי היא המישור הממשי לקיומי, אני יודע מה ערכי.
בניית הדימוי העצמי הוא באמצעות שיקוף שנעשה ע"י הסביבה.
הערכה עצמית נרכשת באמצעות השוואות חברתיות לאחרים ואלה משמשות בסיס להתנהגות.
4.
הזדהות-הצורך להרגיש דומים למישהו או לתופעה. ההזדהות יכולה להיות קרובה עם אנשים שאנו מכירים או סמלית. ההזדהות עשויה לשמש מניע להתנהגויות רבות.
מאפייני הקבוצה:נורמות, קונפורמיות, לכידות, שיתוף פעולה, תחרות.
נורמות תקני התנהגות. מוסכמות המקובלות בקבוצה וכל חברי הקבוצה מקיימים אותן על מנת להשתייך אליה. הנורמות קובעות כיצד להתנהג, איך להרגיש ובמה להאמין-