ייעוץ השקעות וייעוץ פנסיוני בעידן שלאחר ועדת בכר

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא ועיקרי הדברים.. 3
הצגת נושא העבודה. 4
סקירת התחום.. 6
השוואה בינלאומית. 10 דיון עיקרי 12
1 .         הוצאת הנכסים מידי הבנקים. 12
2 .         שיווק ביטוח חיים ופנסיה. 13
3 .         תגמול יועצים. 14
4 .         הסדרת נושא הייעוץ אל מול השיווק. 16
ביקורת לגבי המצב הקיים.. 18
דרכים להתמודד עם הביקורת. 20 ניתוח נתונים אמפיריים.. 21
סיכום.. 23
ביבליוגרפיה. 24
שוק ההון הישראלי מאופיין בריכוזיות גבוהה ובניגודי אינטרסים בקרב הגופים המוסדיים הפיננסיים, מציאות זו גורמת לכשלי שוק ופוגעת בתפקודו התקין של שוק ההון.
המטרה בכתיבת העבודה היא לסקור תוך שנים ספורות את השפעות המלצות ועדת בכר, שבין השאר פעלו להפחתת הריכוזיות בשוק ההון בתחום הייעוץ הפנסיוני וייעוץ ההשקעות וכן לצמצום ניגודי העניינים המובנים בפעילותם של המתווכים הפיננסיים.
בראשית העבודה סקרנו את תחום שוק ההון הישראלי בכללותו וכן את המאפיינים שפגמו ותקינותו של שוק יעיל ומשוכלל.
מאפיינים אלו הובילו להתערבות הממשלה, דרך גיבוש מדיניותה הכלכלית שבא לידי ביטוי ביישום של מספר רפורמות ותהליכים שהחלו בשנות ה – 80 והגיעו לשיאם בועדת בכר.
לאחר מכן, דנו בהמלצות העיקריות של הועדה, שעיקרם בהוצאת הנכסים מידי הבנקים, שיווק ביטוח חיים ופנסיה, תגמול יועצים והסדרת נושא הייעוץ אל מול השיווק. המציאות החדשה שהייתה אמורה להיווצר לאחר מכן הייתה הוצאת הריכוזיות של הבנקים כדי להגיע למצב בו נתח שוק האשראי החוץ-בנקאי גדל משמעותית.
בהמשך, ביצענו השוואה למצב הקיים בארץ לזה שהנמצא באירופה וארה"ב. בשווקי ההון והבורסות בעולם המערבי בוצעו תהליכים דומים לאלו שועדת בכר המליצה, שוק האשראי החוץ-בנקאי תופס את החלק הארי מסך שוק האשראי המקומי, יושמו ומיושמות תקנות חשבונאיות חדשות, כגון תקנות ה – IFRS ומתבצעות במקביל התאמות לשאר העולם המערבי.
עיקר העבודה התמקדה בניתוח 4
ההמלצות של ועדת בכר שפורטו לעיל והשלכותיה לגבי מבנה שוק ההון המקומי,  יחסי הגומלין בין הנפשות הפועלות, מידת כוחו של הלקוח הפרטי ועוד.
לאחר הדיון בהמלצות הועדה, הצגנו ביקורות כנגד יישום המלצות אלו ודנו במספר דרכים להתמודדות עם ביקורות אלו ושיפור ההמלצות.
לבסוף סקרנו נתונים אמפיריים טרם המלצות הועדה ואחריה בתחום קופות הגמל וקרנות הנאמנות.
להערכתנו, ועדת בכר היוותה את יריית הפתיחה בהבאת שוק ההון לתחרות רוויה, שתתרום ליעילות בפעילות המשקית הריאלית, תהווה גורם מרכזי בהאצת הצמיחה ותביא לגידול ברווחת הציבור. עם זאת, אנו סבורים כי במקביל ליישום ההמלצות, יש להמשיך ולבחון צעדים נוספים שתכליתם הגברת התחרות ושכלולו של שוק ההון.