סמינריון בנושא סופיות- מיסטיקה איסלאמית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6994
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

סופיות- מיסטיקה אסלאמית עבודת סמינריון המוגשת במסגרת הקורס תוכן עניינים
מבוא
– עמ' 3
פרק א': הדת האסלאמית ויסודותיה – עמ' 4
פרק ב': סופיות-מהי? — עמ' 8
פרק ג': הדרווישים המחוללים — עמ' 16
סיכום – עמ' 20 מקורות — עמ' 21
מבוא
הסופים הם הזרם המיסטי באסלאם, כמו הקבלה והחסידות ביהדות או הגנוסטיקה בנצרות. הסופים מונים מאות מיליונים של אנשים ברחבי העולם המזהים את עצמם עם המסדרים הסופים השונים.
הזרם הסופי באסלאם הוא מתון יותר מהזרם הפונדמנטליסטי, ופתוח בדרך כלל לדיאלוג. בעבר היו הסופים המובילים בתרבות האסלאמית בכלל, ובארץ בפרט. החל מהמאה ה- 18 סבלה התנועה הסופית מנסיגה, אך כיום יש בה עניין מחודש, גם בקרב הקהל המוסלמי וגם בקרב בני דתות אחרות.
אחת המסורות המוסלמיות המוקדמות הנוגעות למושג הג'יהאד מספרת על אדם אחד, שבא אל הנביא מוחמד ואמר לו: "רצוני לצאת למלחמה".
בתשובה אמר לו הנביא:
"התחל במלחמה בנפש! חזור והילחם בה שוב ושוב, ואם תמות, הרי מותך- מות קדושים". היום, שהמילה ג'יהאד נישאת בפי כל, יש מקום להזכיר שמשמעותה של מילה ערבית זו אינה בהכרח מלחמה בכופרים, אלא במקרים רבים מלחמתו של האדם בנפשו שלו.
כבר יותר מאלף שנים פועל בעולם המוסלמי זרם דתי שפיתח אותה מלחמה נחרצת של האדם בנפשו שלו לדרגה גבוהה במיוחד של תחכום ועידון: הסופיות- הדרך המיסטית באסלאם.   מהו הג'יהאד נגד הנפש, ומדוע יש להילחם בה? בעיני הסופים, הנפש נחשבת למחיצה, למסך, שמפריד בין האדם לאל ומונע ממנו להתמזג איתו. לאורך הגדילה שלו, האדם מפתח המון מחיצות שמפרידות בינו לבין האחדות עם האהוב האלוהי. לכן, כל אדם צריך קודם כל להילחם באותם יסודות בתוכו שיוצרים כל הזמן התנגדות לדרך המיסטית. הנפש נתפסת כיסוד שלילי, שקשור ליצר ולתשוקות, והמטרה היא לארגן את המצבים הפנימיים כך שהשליטה שלה לא תהיה גדולה מדי. לזה הם קוראים ג'יהאד הנפש, הג'יהאד הגדול, שהוא קשה יותר מהג'יהאד המופנה כלפי אויב חיצוני.             עבודה זו עוסקת בזרם המיסטי שבדת האסלאם, הזרם הסופי. אסקור תחילה בכלליות את דת האסלאם, לאחר מכן אסקור את הזרם הסופי והסופיים, ולבסוף את הריקוד האתני של זרם זה, ריקוד הדרווישים.