סריקה ספרותית על מעון לנשים מוכות, שירותי תיקון והקשר בינהם.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8189
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי החברה החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה מבט מערכתי על מעון לנשים מוכות בחיפה עבודה מסכמת במסגרת סמינריון עיוני: מערכת שרותי תקון ואכיפת החוק בישראל תוכן עניינים
מבוא                                                                                                                        2
אלימות מהי?                                                                                                           3
מקלט לנשים מוכות – חיפה                                                                               7
גישת המערכות                                                                                                        13
ניתוח המקלט לנשים מוכות לפי גישת המערכות                                                   17
סיכום                                                                                                                       22
רשימת ביבליוגרפית                                                                                        23
נספחים                                                                                                         24
מבוא
אלימות כלפי נשים בכלל ואלימות כלפי נשים בקרב המשפחה בפרט קיים מאות בשנים, אך  רק בשנות ה- 70' עלתה התופעה לסדר היום ציבורי, המחקרי והפוליטי וזאת בזכות הקמתם של ארגונים מוסדיים והלא מוסדיים, הפועלים למען נשים וזכויותיהן, בהבניית הבעיה כבעיה חברתית. התופעה מאופיינת בהתנהגות אלימה הכוללת התעללות, הנמשכת לאורך שנים ועם הזמן עולה חומרת המצב ולעיתים קרובות יש צורך בהתערבות חיצונית על מנת להפסיקה.
האלימות קיימת בקרב כל רובדי האוכלוסייה ושכבות הסוציו-אקונומיות (http://www.starmed.co.il/Wizo/FamilyViolenceGeneral).
עם עליית התודעה הציבורית לבעיית האלימות במשפחה והרצון לעזור לאישה נפתחו מערכות שירותים שונות שנועדו לסייע לאישה המוכה. המערכות שסייעות לנשים הסובלת מאלימות מבן-זוגה הן מערכת המשפט, המשטרה, מערכת הבריאות, מערכת הרווחה, מקלטים ועוד (http://breitman.homestead.com/hwcs/index.html).
בכל חברה ישנם מנגנוניים שונים (בתי משפט, משטרה, רשות חסות הנוער, בתי סוהר ועוד) שמטרתם לשמור ולהבטיח כי חבריה ינהגו לפי הנורמות המקובלות בחברה. מטרת מנגנונים אלה היא למזער את מספר ההתנגשויות הפוטנציאליות בן חברי הקבוצות השונים שמרכיבים את החברה. כמו כן, בעלי התפקידים השונים ברשויות אלה אמונים על איתור סטייה מן הנורמות החברתיות ונקיטת צעדים מתאימים על מנת להפסיק סטייה זו. (ווזנר, גולן וחובב, 1989).
מקלט לנשים מוכות הוא ארגון השייך למערכת שירותי תיקון, העוסק בתופעה חברתית של אלימות נגד נשים. המקלט מעניק הגנה פיזית ומנטאלית לאישה המוכה ולילדיה מפני הגבר האלים ומהווה מסגרת טיפולית לשיקום האישה והילדים. נשים מגיעות למקלט מקבלות טיפול שיקומי כוללני, לרבות ייעוץ וסיוע משפטי, וטיפול פרטני ממושך ע"י צוות של עו"ס.
עבור הילדים החוסים במקלט עם אמותיהם, מתקיימים פרויקטים ייחודיים הכוללים: תרפיה באמצעות ציור, קייטנות, חוגי העשרה ועבודה בקבוצות (http://www.no2violence.co.il/Articles/Article028.htm).
תורת המערכות היא אמצעי לתפיסה ולניתוח של מערכות וארגונים חברתיים. לפי גישה זו, המערכת היא קבוצה של חלקים המקיימים ביניהם אינטראקציות ומופרדים באמצעות גבול מהסביבה. בזכות האינטראקציות הללו, המערכת מכילה תכונות רבות יותר מסך התכונות של כל חלק בנפרד.   באמצעות גישת המערכות אנסה לתאר מה הוא מקלט לנשים מוכות, מה מטרותיו, מה הם תתי המערכות הקיימים במערכת, מה הם גורמי חוץ ופנים שאיתם המערכת מקיימת אינטראקציה והאם המקלט לנשים מוכות מתקיים כמערכת סגורה או פתוחה.