ניתוח חברת נביעות מול מי עדן ניתוח דוחות פיננסיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6100
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

                                                       מבוא
בעבודה זו נסקור את שוק המים המינרלים ואת חברת נביעות הפועלת בשוק זה,אל מול מי עדן.
ניתוח החברה יתבסס על מיקומה של נביעות בשוק ועל הסיכונים לה החברה חשופה.
הדוחות הכספיים של החברה(2007) בהשוואה לדוחות של מי עדן.
חברת נביעות הינה החברה השנייה בגודלה הפועלת בענף המים המינרלים הן בתחום הבקבוקים והן  בתחום מתקני המזיגה.אנו רואים שנביעות מגדילה את מכירותיה משנה לשנה וכך גם את נתח לקוחותיה וזאת בעקבות מגמה עולמית לצריכת משקאות בריאים.נתון זה בנוסף למדד אלטמן מחזק את סיכויי ההישרדות לסיכויים טובים.
הערכת השווי של  החברה בוצעה בשיטת היוון תזרימי מזומנים עתידי (DCF).ההנחות העיקריות העומדות בבסיס ההערכה הינן:
1.  שיעור צמיחת ההכנסות בשנים 2008-2012 כ-20% בממוצע לשנה.ומשנת 2012 צמיחה קבועה של 5% לשנה.
2. שיעור היוון תזרימי המזומנים  הוא 12%.
הערכנו את שוויה של נביעות ב-
5 8,561
מליון ש"ח מחיר זה גבוה בכ-   54%  משוויה בבורסה ליום 16.7.08 (170 מיליון ₪).     הגדרת הענף נביעות משתייכת לענף המשקאות הקלים, ענף זה הנו כלל עולמי, אם כי פעילותה של נביעות בשוק המקומי בלבד. ענף המשקאות הקלים מתחלק לשלושה תתי ענפים שהם:
משקאות מוגזים משקאות לא מוגזים מים מינראליים על פי נתוני נילסן, ספטמבר
2 007, שוק המשקאות הקלים בישראל מוערך בכ – 1.
5 מיליארד ₪. סוג משקה נתח כמותי באחוזים משקאות מוגזים
3 7% משקאות לא מוגזים
2 6% מים מינראליים
3 7% שוק המשקאות הקלים בישראל היא אחד מענפי המזון התחרותיים ביותר משום שישנם שלוש חברות עיקריות לשיווק והפצה אשר מתחרות על שוק מקומי קטן.
החברות הן:
החברה המרכזית לייצור ושיווק משקאות קלים בע"מ, אשר מפיצה את קוקה קולה, נסטי, ספרייט, קינלי, נביעות ופריגת ( 43% מנתח השוק ) "יפאורה" אשר מפיצה את ספרינג, תפוזינה, שוופס, קריסטל, RC קולה, מי עדן ועין גדי ( 42% מנתח השוק ) "טמפו" אשר מפיצה את פפסי, ג'אמפ, סאן בנדטו, סיידר הגליל ומאלט ( 13% מנתח השוק )        שיטת השיווק של ענף המשקאות בארץ מתחלקת לשניים:
לקוחות השוק החם – המוצרים נמכרים בטמפרטורת החדר, שוק זה מכיל בעיקר את רשתות השיווק, בדרך כלל מינימרקט, מכולות, סופרמרקטים פרטיים וכ"ו.
לקוחות השוק הקר – המוצרים נמכרים מקוררים. לקבוצה זו משתייכים מסעדות, בתי קפה, בתי מלון, קיוסקים, תחנות דלק וכ"ו.
ענף המשקאות הקלים מתאפיין ברובו בהון פיזי, תלוי בעיקר בקווי הייצור ומילוי הבקבוקים ובמשאבים רבים לחיזוק תדמית המוצר.
בשוק המים המינראליים בנוסף לקווי הייצור, המשאב העיקרי הוא מקורות מים.
ענף המשקאות חייב לעמוד בתקנות משרד הבריאות, איכות הסביבה ורשויות המים.
ענף המשקאות הקלים מושפע ממספר גורמים חיצוניים :
האטה כלכלית – האטה בהתפתחות הכלכלית העולמית והישראלית עשויה להוביל לירידה בצריכת המשקאות הקלים ולהוביל צרכנים לצריכת מוצרים תחליפיים.
שינויים במדד המחירים לצרכן משפיע על הכנסות הענף.
היעדר פיקוח על מוצרי ייבוא – מצב זה משפיע על הענף בכך שנכנסים מותגים חדשים לשוק והתחרות גדולה בענף וכתוצאה מכך יצרני המשקאות יאבדו נתח מהשוק.
מצב בטחוני.
תנודות במחירי הסחורות – תנודות במחירים של חומרי הגלם העיקריים בענף כמו פלסטיק, עלולים להשפיע באופן מהותי על עלויות המכר של היצרנים ואילו תנודות במחירי הנפט עלולות להשפיע על עלויות ההובלה וההפצה ובכך להשפיע על הרווחיות הגולמית של החברות בענף.
חקיקה ותקינה – שינויים בחקיקה אשר מתייחסים לאיכות המוצר ואיכות הסביבה לדוגמא עלולים להשפיע על עלויות הייצור של היצרנים או על עלויות ההפצה והמכירה של היצרנים.
העדפות צרכנים – הרגלי הצריכה והעדפות של הצרכנים הם משתנים מתקופה לתקופה וזה יכול לגרום ליצרנים להפסדים ולכן על היצרנים להיות דרוכים וקשובים לצרכנים.
ניתוח הענף סקירת הענף:
תחום המים המינראליים בישראל הוא אשר נמצא במגמת צמיחה ועלייה מתמדת הן מבחינת הכמות הנמכרת והן מבחינת מחזורי ההכנסות וזאת כתוצאה ממודעות הצרכים למוצרי –