שינוי בית ספרי ומנהיגות נשים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 13488
מספר מקורות 101

תקציר העבודה

תהליך השינוי מזמן למנהלים/ות סיטואציות רבות המחייבות התמודדות שונה מזו שחוו קודם כניסתם לתהליך. תפיסתם את תפקידם כמו גם התנהגויותיהם מושתתות על ידע והתנסויות קודמות. עם אלה הם מגיעים לתהליך ומצפים להבנות את המציאות הארגונית החדשה.  פיתוח יכולתם של המנהלים להתבונן תוך הגדלת מודעותם למגוון ההיבטים הארגוניים, המורכבות הרבה, האינטראקציות, משמעויותיהן, ובעיקר אודות קשרי הגומלין בין כל אלה, הנם תנאי הכרחי לקידום תרבות ארגונית המעגנת תהליכי שינוי המקדמים את יכולתו של הארגון להבנות ולהשיג את מטרותיו המתחדשות.
המחקר עוסק בתהליכי שינוי בבתי ספר.
מטרתו הסופית של המחקר הינה בנייה של תיאוריה חלופית לתפיסת היעוץ הארגוני המסורתית – בנייה של מודל אקולוגי  ליועצ/ת המנחה תהליכי שינוי בארגונים חינוכיים.
מטרה זו הינה תוצר של תהליך המחקר, בו שלשה שלבים מרכזיים:
1, הייתה המטרה בחינת יחסי הגומלין בין תפיסת המנהל/ת את תפקידו לבין עשייתו בפועל – המציאות הארגונית. זו נועדה לצמצם את הפער בין הצהרות המנהל לבין העשייה.
2, בחינת יחסי גומלין בין תפיסת יועצת המלווה את תהליך השינוי, תפיסת המנהלות את תפקידן, והמציאות הארגונית המתחדשת.
3, שיטת מחקר פעולה, באמצעותה המשגתי מודל יעוצי מערכתי, אקולוגי שנועד לקדם תהליכי למידה ארגוניים בבתי ספר, תוך כדי התפתחותם המקצועית של היועצ/ת , של המנהל/ת ושל צוות ההוראה המהווים בסיס לעיצוב תרבות ארגונית, בית ספרית, המעגנת שינוי רציף.
המחקר נשען על תפישה חלופית לפוזיטיביסטית, האקולוגית.  במחקר:
התפישה האקולוגית והתיאוריה הקונסטרוקטיביסטית        למידה קונסטרוקטיביסטית          למידה ושינוי בארגונים       עמימות ואי וודאות בארגונים                                                                          מנהיגות – הגדרות ותקופות בהתפתחות המושג                                               מנהיגות – מודלים                                                                                          גישות ומושגים תיאורטיים בייעוץ ארגוני תוכן עניינים:
1. תקציר                                                                                                           
2 . מבוא 
3 . מטרת המחקר   
4 . החידוש במחקר                                                                                              5.  רקע תיאורטי   5.1 התפישה האקולוגית והתיאוריה הקונסטרוקטיביסטית                                                    5.2  למידה קונסטרוקטיביסטית                                                                                           5.3 למידה ושינוי בארגונים                                                                                                     5.4 עמימות ואי וודאות בארגונים                                                                          5.5 מנהיגות – הגדרות ותקופות בהתפתחות המושג                                               5.6 מנהיגות – מודלים                                                                                          5.7 גישות ומושגים תיאורטיים בייעוץ ארגוני                                                        
6 .   דיון                                                                                                         7. ביבליוגרפיה