ביקורת פנים במנהל הציבורי

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2654
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

1 .         מבוא:- מקצוע הביקורת מצוי בתהליך מואץ של התפתחות. הביקורת הופכת לחלק אינטגרלי מהארגון ותופסת מקום נכבד בתודעה הציבורית, כגורם חשוב וחיוני לקיום מִנהל התקין ושמירה על טוהר המידות בגופים הציבוריים.
מגמה זו הביאה לחקיקה שהרחיבה את מעגל הגופים המחוייבים בביקורת פנימית. כתוצאה מכך, יותר ויותר ארגונים בשירות הציבורי והעסקי מקיימים בתוכם יחידות לביקורת פנימית ונערכות בהם ביקורות ע"י גורמים חיצוניים ממלכתיים ואחרים. הרחבת תחומי הפעילות של הרשויות הציבוריות ושינויים בדפוסי העבודה, עקב תהליכי מודרניזציה, מצריכים ידע מקצועי נרחב ויכולת שימוש בכלים ובשיטות ביקורת מתקדמים. הצורך בביקורת בכלל, ובביקורת פנימית בפרט, התחזק במהלך השנים. מקצוע הביקורת הפנימית החל לקבל יותר משמעות ומשנה תוקף. תפקידי הביקורת התרחבו וארגונים החלו להעסיק יותר מבקרים פנימיים.
הבסיס החוקי לביקורת הפנימית זה חוק הביקורת הפנימית התשנ"ב 1992 – מדינת ישראל היא המדינה היחידה שיש לה את חוק הביקורת הפנימית, החוק בא לתת הגנה, וקבע דרישות על מנת שלא יפגעו במבקר.
תוכן עניינים:
עמ'
1 – מבוא
3
2 – תפקידו ונחיצותו של מבקר הפנים
3
3 – הכישורים הנידרשים ממבקר פנים
4
4 – מבקר פנים בראשות מקומית 5
5
– יתרונותיה של ביקורת פנימית לעומת ביקורת חיצונית 5
6 – חסרונותיה של ביקורת פנימית לעומת ביקורת חיצונית 5

6 .1
הצעות לשיפור
6 7
– הממונה על תלונות הציבור 7
8 – טוהר המידות, אתיקה ומבקר הפנים 7

8 .1
הצעות לשיפור הדיווח על שחיתויות ע"י העובדים
8 9
– סיכום 9
1 0 – ביבליוגרפיה
1 0