הדרכה בבילוגרפית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2869
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

הפרעות קשב וריכוז בקרב תלמידים מבט אל תוך עולמו הרגשי של ילד עם הפרעות קשב וריכוז שם הקורס: הדרכה ביבליוגרפית מס' הקורס: 741040-29
תאריך:21/6/09  תוכן העניינים
·        מבוא                                                                                               2
·        פרק ראשון:    דימוי עצמי                                                             
3 ·        פרק שני :        רגשי הבושה                                                           
4 ·        פרק שלישי:    כשלון וחוסר אונים                                                 5
·        פרק רבעי:       המערכת המשפחתית                                             6
·        פרק חמישי:    התערבות מצד הגורמים                                       8- 7
·        סיכום                                                                                              9
·        רשימה ביבליוגרפית                                                                      
1 0   מבוא:
נוכחותה של בעיה כרונית אצל ילד הגורמת לפגיעה תפקודית, יוצרת גם עכבות בתחום הרגשי. יש כמה תכונות להפרעה כרונית,  שכדאי לתת עליהם את הדעת:
הימנעות: מציאות המאופיינת בהכחשת הבעיה. אסטרטגיית התמודדות המאופיינת בתפיסה לא-נכונה של המציאות וקושי לקבל שמדובר במצב כרוני, מחוץ לשליטתו (סאטיר, 1979). הישרדות: היאחזות בקושי כדי להסביר כישלונות ועל מנת להימנע ממאמץ בתחום, שעלול להביא לכישלון נוסף. אלו ילדים שמציבים מטרות ושאיפות נמוכות משמעותית מהיכולת הפוטנציאלית האמיתית שלהם (סאטיר, 1979). התמודדות לשינוי: אנשים שמתייחסים לאבחנה כמשבר, שמאפשר להוכיח לכולם שאנו מסוגלים. העצמה והדרכה לשימוש נכון ביתרונות של התסמונת מול המשאבים שיש להקצות לחיפוש עקיפת קשיים, תביא להתמודדות יעילה ולהגשמה עצמית. זהו כמובן המצב הרצוי ביותר, ואליו מכוונת הדרכה נכונה ( סאטיר, 1979). בהסתמך על כך, אחד הקשיים הגדולים ביותר הוא העובדה שהפרעת קשב היא 'לקות שקופה'. לא רואים את מנגנון הקשב בפעילות, לכן לא ניתן לראות משהו ויזואלי או מעבדתי שיראה דיס פונקציה. עובדה זו מקשה מאוד וגורר שורה של מיתוסים לגבי ילדים בעלי הפרעות קשב. לבושה יש תפקיד חשוב מאוד בהעברת מסרים בלתי-פורמאליים של החברה. בושה אמורה ללמד את הפרט שהתנהגותו בלתי רצויה. אולם, לקויי קשב, בגלל מבנה מוחי ובגלל דפוסי התנהגות אינם משתמשים בבושה כמסר, ולוקחים אותה למקום של פגיעות (סאטיר, 1979). יתרה מזאת, רוב ההתייחסות המקצועית וההורית לילד עם הפרעות קשב וריכוז מתמקדות בתחום הקוגניטיבי כלומר – בתפיסה, חשיבה, למידה וזיכרון של הילד (אילון, 1973).
השאלה המרכזית של מחקר זה: מהו עולמו הרגשי של הילד הסובל מבעיות קשב  וריכוז?