מקום קדוש

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3485
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

שם החוג:
קידוש מרחב וזמן אנתרופולוגיה של אתר קדוש: הקבר של הבבא סאלי מגישה: תאריך ההגשה: 12/4/10 מס' קורס: 640870-90 – 1 – תוכן העניינים:
*    שער .  1-2
*    מבוא

3
*    פרק א' – פריחת פולחניים דתיים מסביב למקומות קדושים –
4-5
*    פרק ב' – שושלת הבבא סאלי ותהליך עלייתו למודעות הציבורית 6
*    פרק ג' –  חצר הרב – ראיונות עם אנשים העולים לקברו –. 7-9
*    פרק ד' – הנכד של הבבא סאלי – רבי דוד אבוחצירא שליט"א חצר הרב -.10 *   סיכום .11
*   ביבליוגרפיה -…12
מבוא:
בעבודה זו אספר  על פריחה של פולחנים דתיים מסביב למקומות קדושים, השושלת של הבבא סאלי  מיהו ואיך הפך לקדוש,מהו מקור השם אבוחצירא, סיפורי ניסים , אך הייתה העלייה שלו לארץ,  מי הם יוצאי ירך יעקב, נבין כיצד הפך הקבר שלו מקום עליה לרגל עבור ציבור גדול בישראל, מהי הפוליטיקה של המקום, מי מניע את המקום ואיך, ראיונות עם מבקרים הבאים למקום הסיבות והבקשות הנפוצות. בחברה הישראלית  אנו עדים לפריחה חסרת תקדים של פולחנים דתיים מסיב למקומות קדושים המוקדים העיקרים המיוחסים לדמויות ממסורות יהודיות וחדשות הנתפסות כבעלות דרגה יתרה של קדושה וצדיקות. תופעה זו בשנותיה הראשונות של המדינה נראתה כהולכת ונכחדת מול גל החילון והמודרניזציה, פועמות ותוססות כיום בחיות מפתיעה. מן העבר מתגלים כמערכת אמונות דינאמית וגמישה, שמתחזקת ומתחדשת ומתאימה עצמה להוויה הישראלית בת-זמננו . קשה לחשוב על תופעה תרבותית דתית אחרת בישראל. שממדיה כה נרחבים. על פי הערכות ישנם כ 120 מקומות קדושים העיקרים בארץ שנפקדים בהם כשישה עד שבעה מליון מבקרים בשנה. ישנם ההילולות גדולות במירון (קבר רבי שמעון בר יוחאי) בטבריה (קבר רבי מאיר בעל הנס) ובנתיבות (קבר הבבא סאלי אבוחצירא). בשיאן אף מאות אלפים של חוגגים והן מן המפגשים הסדירים בישראל. תהא אשר תהא דעתנו על הפריחה הנוכחית של הערצת קדושים, ברי כי אי אפשר להתעלם ממנה כמרכיב חשוב בעיצוב פניה התרבותית של החברה הישראלית לקראת שנת אלפיים. (בן עמי, י' (תשמ"ד). הערצת הקדושים בקרב יהודי מרקו . ירושלים: מגנס. עמ' 70-71.