ההשתמטות משרות בצה"ל כסטייה חברתית

תקציר העבודה

מבוא:
סטייה חברתית היא התנהגות לא קונפורמית. הקביעה איזו התנהגות יש להגדיר כסוטה, אינה מובנת מאליה עקב היותה משתנה מתרבות לתרבות. עם זאת, היא מסתובבת תמיד סביב הפרת כללי תרבות נורמטיביים או מוסריים (בן יהודה, 1990).
אולי דווקא הלחימה בעזה, במבצע האחרון "עופרת יצוקה" ממחיש עד כמה מצבה הביטחוני של מדינת ישראל נזיל  וכי תושבי המדינה חיים בצל איום בטחוני מתמיד.
למן שחר ההיסטוריה נאלצה המדינה להגן על זכותה לקיום, זכות שנקנתה בעמל רב דרך מלחמות ולחימות, מבצעים ושיגרת סיכולים, דרך חיזוק העורף והפעלת מערך מודיעין, דרך אימון וביצוע ובעיקר אמונה (שפיגל, 2001).
המילה המשותפת לכל אלה היא צה"ל.
צבא ההגנה לישראל. אותו צבא מיעוט המגן בחירוף נפש על המדינה ותושביה.
למעלה משישים שנה נאבקת מדינת ישראל על קיומה. צה"ל הוא גוף המשמש כזרוע העיקרית לביטחונה. צבא זה נשען בעיקר על כתפיהם של נערים בגילאי 18-22 שמתגייסים לשרות חובה בצה"ל שכיום אורכו נע בין שנתיים לארבע שנים, שרות שהוא קשה ולעיתים מסוכן וטומן בחובו סיכונים רבים.
קרוב ל-90% מהבנים וכ – 60% מהבנות מתגייסים בכל שנתון לצה"ל כאשר הם מודעים לכך שהם צריכים לעמוד בפני אתגרים חדשים, התנסויות בחוויות קשות ומסוכנות, עמידה במבחנים פיזיים ופסיכולוגיים קשים מאוד ואפילו התוודעות למקרי מוות ופציעה של חברים קרובים במהלך לחימה (מייזלס,
1 995).
    השרות הצבאי הינו אם כן תנאי הכרחי לקיומה של מדינת ישראל, עובדה שמעצימה עוד יותר את מרכזיותו כנורמה חשובה בחיי החברה. תקופה זו נתפסת בעיני הנוער העומד בפני הגיוס והוריו כמשמעותית כיוון ששלב הגיוס מתרחש במהלך ההתבגרות של הנעורים ומאופיין במעבר חד המלווה בלחצים וקשיים ומזמן התמודדויות רבות. עבור מתבגרים שגדלו והתחנכו בארץ מילוי חובת השרות הצבאי הוא בחוקת "טקס מעבר" אל הבגרות. מכאן ואילך הם יהיו חברים שווי זכויות בחברה שתחילתה בשרות חובה והמשכה באזרחות מלאה ושווה (גל, 1999).
אך מסתבר שישנם לא מעטים אשר בשבילם הצו הראשון אינו משהו שיש לחכות לו ולבדוק כל יום בתיבת הדואר אם קיבלנו אותו. ישנם כאלה שבוחרים, על אף הנורמה החברתית, לסרב לשרת בצה"ל ובמילים אחרות להשתמט.
בעבודה זו נבדוק את היקף תופעת ההשתמטות משירות בצה"ל כסטייה חברתית.
נציג 2 תיאוריות חברתיות שיסבירו מהי סטיה חברתית ובאמצעותן, לאחר מכן, נבדוק האם אכן ההשתמטות משירות בצה"ל היא סטייה חברתית.
לבסוף נדון, על סמך הנתונים והתיאוריות שיוצגו, בתופעה זו.
תוכן ענינים:
עמוד:                                                                הפרק:                  
1          -.    מבוא
       2-4  –    נתונים סטטיסטיים 5       –    רקע תיאורטי סטייה חברתית מהי?
6-7   –   תופעת ההשתמטות לאור תיאוריות חברתיות
8 -9   –   יישום התיאוריות      
1 0-11 –    דיון      
1 2     –    סיכום      
1 3-14 –    ביבליוגרפיה עבודה המוגשת במסגרת הקורס "סטייה חברתית"
2 9.6.09