עבודת סימנריון : המקארתיזם באר"הב בתקופתו של מקארתי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 8327
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

v      מבוא –…3-4
פרק 1 :
סקירה היסטורית וספרותית —
v      מדיניות החוץ של ארה"ב לאחר מלחמת העולם ה – 2 -5-8
v      המלחמה הקרה –…9-10 v      פרשיות ריגול .11-13
v      ג'וזף מקארתי , קווים לדמותו –14-15
פרק 2 : המקארתיזם ..
v      המקארתיזם מהו ?
-..16-19
v      מאבקו של מקארתי נגד הקומוניזם .20-21
v      נפילתו של ג'וזף מקארתי 22-23
פרק 3 : הערכת מקארתי ופרספקטיבה היסטורית –
v      פעילותו של מקארתי לאור מסמכי וינונה -…24-
5 v      מקארתי לשלילה –26
v      מקארתי לחיוב –…27
v      סיכום –..28-29
v      ביבליוגרפיה …30-31
המונח "המלחמה הקרה" מתייחס לתיאור היחסים שהיו בתום מלחמת העולם השנייה בין הגוש המזרחי (ברה"מ , הקומוניסטים ) לבין הגוש המערבי ( ארה"ב , קפיטליזם ) במשך תקופה של 45 שנים לערך .  האווירה ששררה בעולם הייתה עכורה ומפחידה ונוצר מצב של מאזן אימה,  שהרי שתי המעצמות היו במעין "תחרות" לפיתוח עצמי והעצמת היכולות והגבולות שלהן בזכות סיפוח בנות ברית , חקר , פיתוח , וייצור כלי נשק חדשים חזקים יותר ומשוכללים יותר מהאויב , ולעתים נדמה היה כי העולם עומד על סף מלחמת עולם שלישית בפתחה. 6
לא פעם התחוללו סכסוכים בין שני הגושים , אך מזלה של האנושות ששתי הצדדים הבינו כי כבר בשלב של גיבוש סדרי המלחמה הקרה , כי המחיר של ניצחון צבאי מוחלט של אחד מהם יביא להרס העולם כולו ולכן אין שום הצדקה לניצחון צבאי מוחלט כי זה יוביל להרס עולמי ולכן אין לשום צד יכולת להגיע להכרעה בסכסוך. המאבק התמקד בתחומים כגון : כלכלי, טכנולוגי , אידיאולוגי , ופוליטי בין שתי המעצמות ושתי הצדדים השקיעו משאבים רבים החימוש מדינתם ולרוב משאבים אלו באו על חשבון רווחה ופיתוח אזורי.
טרומן (  Truman) שעמד בראש המעצה הגדולה של ארה"ב קבע את מדיניותה של המלחמה הקרה בין השנים 1945- 1952 על בסיס "דוקטרינת הבלימה" . תיאוריה זו נוסחה ע"י דיפלומט אמריקני וע"פ דוקטרינה זו יש לבלום את התפשטות ברה"מ באמצעים צבאיים , מדיניים וכלכליים כאחד.
וארה"ב הכריזה כי כל עם חופשי הנאבק בניסיונות השעבוד של הסובייטים , יקבל תמיכה מלאה מארה"ב ובכך הכריזה כי כל פלישה מעבר לגבולות , שנקבעו מראש והוכרזו ע"י ארה"ב ובעלות בריתה תיחשב כהכרזת מלחמה על ארה"ב והיא תגיב בהתאם. העולם שחולק בעקבות כך לשלולה תחומי השפעה בעקבות ארבעת השנים של המלחמה הקרה אומנם סבל ממלחמות אזוריות במזרח התיכון , אסיה ואפריקה אך נראה היה כי תיאוריה זו הצליחה לשמור על הסדר העולמי ומנעה התפרצותה של מלחמת עולם שלישית.
בהמשך הדרך דוקטרינת הבלימה תורגמה ע"י טרומן למדיניות החוץ של ארה"ב אך עם זאת גבתה מחיר כבד של התערבות דיפלומטית וצבאית באזורים מרוחקים. בשנת 1949 סיימה ברה"מ בפיתוח נשק האטום ואף ביצעה ניסויים , ארה"ב שהייתה היחידה מזה 4 שנים שהחזיקה בנשק אטום חטפה מהלומה שהרי מעתה שתי המעצמות הגדולות בעולם בעלות נשק אטום להשמדה המונית ובעלות מאזן כוחות ( אימה ) שווה. בשנים הבאות המלחמה הקרה התנהלה עפ"י דוקטרינת הבלימה אך בשלב מאוחר יותר הוחלפה במדיניות של "תגובה מסיבית " – ובכך להבהיר לסובייטים , שארה"ב תגיב בעצמה על עם כל כוחה כנגד כל התגרות ופגיעה באינטרסים שלה מצד ברה"מ .                           בשנות השישים מדיניות ארה"ב הייתה לשקם ולשפר את מעמדה ותדמיתה ובכך הוקם חיל השלום שהיה מורכב מרופאים , מדענים , מהנדסים , מורים וסטודנטים שעזרו למדינות העולם השלישי בשיקומם.7                    המציאות הדו קוטבית בין שתי המעצמות , הוביל לחשש מקונספירציה וחתרנות בכך שהקומוניזם עלול להשתלט על העולם ויתווה את הדרך,  או כנגד המקרתיזם הוא זה שיפרוץ קדימה,  מה שהוביל את שתי המעצמות  לחשדנות לבדק בית ל "ציד מכשפות" ולשליחת מרגלים . בארה"ב פעולת הממשל להתגוננות מפני אויביו הסובייטים התחוללו מסוף שנות הארבעים ועד למחצית שנות החמישים והתבטא בפעולתו של הסנטור הרפובליקני , ג'וזף, מקארתי ששמו הפך במרוצת הזמן למושג מקארתיזם שעליו אפרט בהרחבה בפרק השני בעבודתי. 8  מקארתי כפי שפירטתי בעבודה זו יצר מחלוקות רבות בכל נושא המקארתיזם,                                ו"צייד המכשפות" שיוחס לשיטותיו הצביע כי מקארתי החשיד עובדים בממשל ובצבא. אך בהתייחס לפרק שמתייחס ל "פעילותו של מקארתי לאור מסמכי וינונה " ניתן בהחלט להסיק כי יש המצדדים בדרכיו ובשיטותיו של הסנטור מקארתי ואף על פי שסירב למסור שמות שבהם הוא חשד ולחשוף את הרשימה לאורך כל תקופת המקארתיזם טען מקארתי כי יש קומוניסטים בקרב הדרגים של עובדי הממשלה ובכלל ודווקא הסופרת אן קולטר טוענת כי הוא צדק. " שהאיש הטוב בכל הפרשה הידועה תחת השם "מקארתיזם" בארה"ב של תחילת שנות החמישים, היה דווקא הסנטור מקארתי ואלה שהאשימו אותו בציד מכשפות וטבעו את המושג "מקארתיזם", הם אלה שעסקו ברצח אופי – נגדו – והם הצד הרע בפרשה" . 29
בין שהוכחה רשימתו השמית של הקומוניסטים שטען מקארתי שיש ברשותו, לבין שלא הרי שמסמכי וינונה הוכיחו מעבר לכל צל של ספק כי אכן היו מרגלים בלב ליבה של אמריקה וכי הקומוניסטים פעלו בתחומי ארה"ב ואף ריגלו לטובת ברה"מ וזאת ניתן לראות לאורך כל עבודתי , בין אם זה במשפטי הריגול , במהלך המלחמה הקרה או בהצגתי את טענותיה של אן קוטלר , מקארתי שנרתם לטובת מדינתו וחיפש אחר "בוגדים" בשורותיה תרם לבהלה הכללית ולפחד מריגול והתפשטות הקומוניזם ובכך ייתכן כי מנע אף אסון שהרי אם לא הייתה בהלה לא היו כלל השלטונות מודאגים ומודעים לנושא זה ולכן דעתי האישית כי מקארתי והמקרתיזם תרם ליציבותה של הממשלה דאז ואף פעל לטובת שלמותה של ארה"ב ומניעת זליגת סודות מדינה ואישים מחוץ לה.