עבודה פרה סימינריונית בביטחון סוציאלי, בנושא: קשרי הגומלין בין עבודה בשכר לעבודה במשפחה. שאלת מחקר: מהן השפעותיה של מערכת מעונות היום הציבוריים בישראל על העמקת שילובן של אמהות בשוק העבודה בשכר?

תקציר העבודה

נושא: קשרי הגומלין בין עבודה בשכר לעבודה במשפחה עבודה פרה – סמינריונית:
מהן השפעותיה של מערכת מעונות היום הציבוריים בישראל על העמקת שילובן של אמהות בשוק העבודה בשכר?
תוכן עניינים:
מבוא -…
3
פרק א' – הסדרים ופתרונות לטיפול בילדיהן של אמהות עובדות 4
פרק ב' – הקשר בין מערכת מעונות היום לעבודתן של האמהות .. 8
סיכום –
10 מקורות ביבליוגרפיה
11
מבוא:
מאז שנות השבעים עולה בהתמדה מספרן של הנשים המשתתפות בשוק העבודה בכל המדינות המתועשות, וברבות מהן הוא מתקרב כיום למחצית מכלל כוח העבודה. נוסף על הגידול במספר הנשים המצטרפות לכוח העבודה, חל שינוי משמעותי בהרכבו של כוח העבודה הנשי, הן מבחינת הרכב הגילים והן מבחינת הסטאטוס המשפחתי של הנשים העובדות. בעבר הלא רחוק הנשים שיצאו לעבוד מחוץ לבית היו צעירות, רווקות ברובן, או נשים מבוגרות שילדיהן כבר גדלו. אך בשלושת העשורים האחרונים, עיקר הגידול בכוח העבודה הנשי נובע מגידול במספרן של נשים נשואות ואימהות לילדים שיוצאות לעבודה, וכיום, קבוצת האימהות מהווה את מרבית כוח העבודה הנשי.
השינויים בפעילותן הכלכלית של נשים לוו בשינויים מקבילים בתחומי חיים אחרים: חלה עלייה דרמטית בהשכלת הנשים (ברוב המדינות המתועשות היא שווה כיום לזו של הגברים ואף עולה עליה), חלו שינויים בדפוסי הכניסה לתפקידי משפחה והורות, במיוחד דחיית גיל הנישואין והלידות, חלה ירידה בפריון וחלו שינויים נורמטיביים המצביעים על מגמה של שוויוניות רבה יותר בתפיסת תפקידי המינים.
כתוצאה מהגברת פעילותן הכלכלית של נשים, המשפחה השכיחה כיום ברוב המדינות המתועשות היא משפחה של שני מפרנסים בעוד הדפוס של "המפרנס היחיד", שאפיין את המשפחה המערבית במשך שנים רבות, הולך ונעלם (שטייר, 2005).
בעבודה זאת אתמקד בהשפעות של מערכת מעונות היום הציבוריים לילדים על תעסוקת נשים. אבחן האם מעונות היום הציבוריים והמשפחתונים לילדים אכן עזרו בשילובן של נשים בעבודות.