יעילות השיטה הפונטית מול הגלובלית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 277
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תקציר:
מטרת העבודה היא להציג ולבדוק את השפעותיה של לקות הלמידה בקרב מסוג דיסלקציה על למידת קריאה ובחינת שיטות לימוד הקריאה הרווחות בבתי ספר כיום.  המטרה היא לנסות ולאתר את מאפייני הקניית הקריאה המתאימים והנוחים ביותר עבור ילדים הסובלים מדיסלקציה.  שאלתי המרכזית בעבודה זו היא איזו שיטת הקניית קריאה יעילה יותר עבור ילדים לקוי קריאה – שיטה המבוססת על הגישה הגלובלית או כזו המבוססת על השיטה הפונטית?
העבודה בוחנת את המאפיינים של שיטת הלימוד הפונטית לעומת הגלובלית ואף מציגה שיטה המשלבת בין השתיים.
בסקירה הספרותית הנרחב מוצג מידע מקיף על מאפייני לקות הלמידה ומוקדש להגדרת לקות הלמידה.  המושג "לקות הלמידה" מורכב ויש לו הגדרות רבות. זה מונח כללי, הנוגע לקבוצה מגוונת של הפרעות בשל ליקוי מוחי תפקודי.
ההפרעות באות לידי ביטוי בקשיים ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, לרבות: קריאה, כתיבה וחשבון ובשימוש בהן, ברכישת שפות זרות, בהקשבה ובדיבור. בהמשך יוצג מיקוד במאפיינים ייחודיים ללקות למידה מסוג דיסלקציה – לקות קריאה, כולל המאפיינים הקוגניטיביים של ההפרעה. בהמשך מוצגת סקירה של מודלים המתארים את תהליכי רכישת הקריאה, בניהם מודלים התפתחותיים וניורופסיכולוגיים, כל זאת כבסיס למודלים בהם העבודה מתמקדת – מודל רכישת קריאה פונולוגי ומודל גלובלי, המוצגים נרחבות בהמשך הסקירה הספרותית.  בהמשך מוצגות דרכי טיפול והתמודדות דרך אבחון ועד טיפול קבוצתי, הקיים ומוכר כיום להתמודדות עם לקויות למידה.
העבודה נחתמת בדיון וניסיון לענות על השאלה העומדת במרכז עבודה זו, לפיה הגישה הגלובלית נותנת מענה המקל על קושי הקריאה האופייני לבעלי לקות קריאה ואף מציע לחשוף את הילדים בעלי לקות הקריאה גם למאפיינים הפונטיים של הקריאה דרך שיטה משלבת.