מחקר: האם הביקוש למוצרי טבק אכן מהווה צידוק מוסרי לספק אותו

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5684
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא עמ'
3
1 .       פרק ראשון – טבק וכלכלה  1.1 נתונים מהארץ ומהעולם –..עמ'
3  1.2 הגבלות ואיסורים על חברות הטבק –.עמ'
4
1 .3 דרכי ההתמודדות של התעשייה עם ההגבלים –…עמ' 5
1 .4   ביקורות על הנחות יסוד של הכלכלה הקלאסית -…עמ'
6
2 .       פרק שני- שימוש במוצרי הטבק בהקשר הבריאותי
2 .1   טבק כגורם לתחלואה .עמ'
6  2.2 טבק ופגיעה באיכות הסביבה -עמ'
6
3 . פרק שלישי – האחריות המוסרית של תעשיית הטבק
3 .1 הסתרת נזקי עישון על ידי חברות הסיגריות .עמ'
8
3 .2 פרסום פוגעני למטרות רווח -…עמ' 9
3 .3
דילמה המוסרית עפ"י המודל השלבים לקבלת החלטות מוסריות בארגון …עמ'
1 0 דיון ומסקנות ..עמ'
1 4
ביבליוגרפיה …עמ'
1 6
מבוא
שיווק וייצור מוצרי הטבק בעולם הינה פעולה עסקית חוקית לשם השגת רווח. בעידן הנוכחי לא יהיה חולק על הטענה כי השימוש במוצר באופן ישיר וגם באופן עקיף (עישון פסיבי) מזיק לבריאותו של האדם. מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין עישון טבק לבין תחלואה וגם על רכיבים הגורמים להתמכרות.  במאה ה-20, מתו כתוצאה מעישון כ- 100 מיליון בני אדם וצפוי מספר גדול פי עשרה במאה הנוכחית. כיום יש בעולם כ- 1.1 מיליארד מעשנים ואם לא ינקטו מספיק צעדים למנוע זאת כמות המעשנים תגיע לכ- 1.6 מיליארד בשנת 20
5 , מתוכם מחצית ימותו בטרם עת (8
) אף על פי כן, אין הדבר מונע מהיצרנים להמשיך לייצר ולשווק את מוצרי הטבק, מכוח הביקוש ובשם הכלכלה. תעשיית הטבק מניחה למעשה  את האחריות כולה בידי המעשנים, הבוחרים במוצר מתוך רצון חופשי.
בעבודה זו אנסה לענות על השאלה,  האם הביקוש למוצרי טבק אכן מהווה צידוק מוסרי לספק אותו. לטובת הדיון בשאלה,  אתייחס למספר הקשרים: בפרק הראשון- טבק וכלכלה, אציג נתוני צריכה של טבק מהארץ ומהעולם, ואראה את התוצאות הכלכליות על המשק והפרטיים. על מנת להראות את השפעת תעשיית הטבק על התוצר הכלכלי, אשתמש במושגים כגון "היד הנעלמה" והנחות היסוד של הכלכלה הקלאסית. בהמשך, העמוד על החוקים והתקנות שנחקקו במהלך השנים במטרה להגביל את פעילות יצרני הסיגריות ואבחן כיצד השפיעו החוקים על התעשייה ועל שוק המעשנים. בפרק השני- שימוש במוצרי הטבק בהקשר הבריאותי, העמוד על הנזקים השונים שגורמות חברות הטבק והסיגריות לחברה לסביבה ולאנושות בשיווק המוצרים, תוך בחינת נתונים סטטיסטים העוסקים בשיעור התחלואה העולמי שנגרם בעקבות עישון. בפרק השלישי – האחריות המוסרית של תעשיית הטבק,  אבחן את דרכי ההונאה שנקטו חברות הטבק וסיגריות בהסתרת המידע לגבי נזקי העישון ואדון באחריות העצמית של תעשיית הטבק והקשר בין אחריות מוסרית עצמית לאחריות כלכלית – אינטרס עצמי וטובת הכלל. כמו כן אנסה לבחון האם האם החוק מוסרי והאם תעשיית הטבק נקייה מאשמה בכך שהיא מקיימת את החוק. לאחר הצגת הנושא מההיבט הכלכלי, החוקי והמוסרי אענה על השאלה האם מוסרי לספק מוצרי טבק, באמצעות מודל השלבים לקבלת החלטות מוסריות בניהול.