מבחן בית - חוסן הצבא בניהול עימות נמוך עצימות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3878
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

  בית הספר למדעי המדינה (תוכנית תל"מ) קורס:טרור ובטחון שאלה 2 : חוסן הצבא בניהול עימות נמוך עצימות א. הגדר והסבר את חוסן הצבא בניהול עימות נמוך עצימות. הצע/י הגדרת חוסן משלך.
ב. נתח את המשתנים השונים להן יוחסה חשיבות לחוסן הצבא בניהול עימות נמוך עצימות (מודל הצבא, אסטרטגיית הלחימה, יחסי דרג מדיני צבאי) . השווה בין מלחמת לבנון השנייה ומבצע "עופרת יצוקה" בהיבטים השונים. הצע/י משתנים נוספים, אשר לדעתך משפיעים על חוסן הצבא בניהול עימות נמוך עצימות.
תשובה 2 :

• שאלה 3 : עיצוב מדיניות וקבלת החלטות בניהול לוחמה בטרור א.
מהי אסטרטגיה רבתי ומה מקומה בעיצוב הלוחמה בטרור? אילו מתווכים קיימים בין רמת האסטרטגיה רבתי ובין קבלת החלטות שוטפות. התייחס/י בתשובתך למקומה של המועצה לביטחון לאומי ב.
השווה/י בין למידה וקבלת החלטות בעימות בין מדינתי ובין עימות בין מדינה ושחקן לא מדינתי. חווה/י דעתך תשובה 3 :

שאלה 4: מודיעין ולוחמה בטרור א. בחר/י ממצאי ועדת חקירה בנושא ביטחוני כלשהו. מיין/י את הכשלים המיוחסים למודיעין על         פי ההיבטים השונים שנדונו בקורס. הצע/י  פתרונות. ב. נתח/י את בעיית הפיקוח האזרחי על המודיעין. מה ההשלכות של שיתוף הפעולה המודיעיני על      פיקוח הדרג האזרחי? מה אם נרחיב זאת לשיתוף פעולה עם קהילות מודיעין אחרות מחוץ           למדינה?
תשובה 4:
א.
וועדת החקירה לפיה אנסה לנתח את הכשלים המיוחסים לכשל המודיעין הינה ועדת אגרנט שהוקמה בתאריך 21/11/73 ומונתה לבדוק את מחדל מלחמת יום הכיפורים ובתוכו נבדקה תרומת כשלון המודיעין למלחמה. דיון בשאלת כשל המודיעין הישראלי במלחמת יום הכיפורים,  תוך ניתוח שלוש סוגיות עיקריות:
ההערכה,הקונספציה, וההפתעה.
יושב-ראש הוועדה היה נשיא בית-המשפט העליון, ד"ר שמעון אגרנט, וחבריה: שופט בית-המשפט העליון, משה לנדוי; מבקר המדינה, ד"ר יצחק נבנצאל; רב-אלוף (מיל') פרופסור יגאל ידין; ונציב-קבילות חיילים, רב-אלוף (מיל') חיים לסקוב.
בצה"ל …
שאלת חובה :
נסח/י שאלת מחקר העולה בקנה אחד עם תכני הקורס והצע מסגרת רעיונות מרכזיים לפתרונה.
תשובה :
שאלת המחקר : האם יכולות מדינות נאורות באמצעות מודיעין ושיתוף פעולה למנוע טרור לאומי ובינ"ל?
רעיונות מרכזיים לפתרון השאלה:

**העבודה ללא מקורות