אלימות בבתי ספר- גורמים ישירים ודרכי התמודדות

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3035

תקציר העבודה

"עבודה סיכום בקורס אוריינות בנושא אלימות בבתי ספר- גורמים ישירים ודרכי ההתמודדות"   תאריך: 29.9.2005
תוכן חלק א' מבוא -3
חיבור 4-6
סיכום 7-8
חלק ב' סיכום שלושת המאמרים .9-10
4 מאמרים שלא נכנסו לעבודה –..11
סיכום גורמים המשפיעים על האלימות בבתי הספר מתוך טבלה –12
סיכום דרכי התמודדות עם האלימות בבתי הספר מתוך טבלה –..13
ביבליוגרפיה -..14
מבוא
אלימות במועדונים ובדיסקוטקים, רצח נהג מונית, רצח הנער עמית מולכו, רצח הנער אסף שטיינרמן, האונסים הקבוצתיים בקיבוץ שומרת ורמת השרון, יריות ברובה אוויר על עוברים ושבים, מעורבות בני נוער בסחר בסמים ובכתות שטן למיניהם –  כל אלו הופכים את מה שנראה לכאורה, כתופעות שוליות בקרב בני נוער, למציאות חיים מסוכנת.
קיימת התחושה כי רף האלימות בחברה הסובבת אותנו גואה. בני נוער, כמשקפים את פניה של החברה הרחבה, חווים על בשרם את דפוסי האלימות של החברה הסובבת אותם ומחדירים דפוסים אלו לתוך קירותיו של המוסד הבית ספרי.
אל מול מציאות כואבת זאת עומד בית הספר, לא אחת, חסר אונים.
בסקר מתמשך שערך פרופסור עמוס רולידר ראש המכון לחקר התנהגות אנטי חברתית של ילדים ובני נוער במוסדות חינוכיים במכללת עמק יזרעאל, עולה: כ-40 אחוז מתלמידי החטיבות העליונות סבלו מאלימות. בחירתי בנושא זה הייתה תלויה בהתעניינותי בו, מכוון שאף אני אישית הייתי מעורב בתופעה של אלימות, כאשר למדתי  בבית הספר, אם כצופה או כקורבן ואף כתוקף. לא זכורה לי תגובתם של המבוגרים למתרחש. לרוב, את הסכסוכים פתרנו בייננו הילדים, אלא אם כן המריבות היו מגיעות לשיא קיצוני, רק אז הורגשה התערבותם של המבוגרים- צוות המורים והמנהל. כיום אני מבין את החשיבות של הערנות לתופעה, והחשיבות במציאת דרכים למניעתה. בעבודתי אנתח את תופעת האלימות בבתי הספר: היקף התופעה, מהם הגורמים הישירים המשפיעים על האלימות בבתי הספר, וכיצד ניתן להתמודד עם תופעות האלימות.