הצעת מחקר לקראת התואר "מוסמך אוניברסיטה"- חזבאללה בתווך שבין רדיקליזם אסלאמי שיעי לבין ארגון לבנוני לאומי, 1982-2006

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5938
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

הצעת מחקר לקראת התואר "מוסמך אוניברסיטה" בנושא:
חזבאללה בתווך שבין רדיקליזם אסלאמי שיעי לבין ארגון לבנוני לאומי, 1982-2006
HIZBULLA BETWEEN ISLAMIC SHIITE RADICAL AND LEBANIS NATIONAL ORGANIZATION, 1982-2006
מאי
2 009
ראשי פרקים
1 .      הגדרת הנושא ומיקומו בזמן ובמרחב –.עמ'
1
2 .      השיח המחקרי (היסטוריוגרפי) בנושא -..עמ'
2 -3
3 .      שאלות-חקר והנחות-יסוד –.עמ'
4
4 .      תשובות אפשריות לשאלות-החקר –עמ' 5-19
5.      רשימה ביבליוגרפית –.עמ'
2 0-23
תקציר פרוייקט גמר ארגון החזבאללה הוקם ב- 1982 בעידודה ולרוחה של ההנהגה האסלאמית באיראן, כחלק מהמאמץ של משטר זה לייצא את "המהפכה האסלאמית" מחוץ לגבולות איראן. לבנון היוותה יעד מועדף לקידום המהפכה בשל האוכלוסייה השיעית הגדולה המצויה בה ובשל המציאות הפוליטית שהקלה על חדירת ההשפעה האיראנית אליה. בין מייסדי הארגון נמנו, בין השאר, בוגרי המכללות השיעיות בערים נג'ף (עיראק) וקום (איראן), ששבו ללבנון בשלהי שנות השבעים והקימו מכללות דתיות בהשפעה איראנית, מהן הופצה תפיסה דתית רדיקלית אל האוכלוסייה השיעית בלבנון. עם כינונו גיבש הארגון אידיאולוגיה פאן- אסלאמית, שקראה להקים בלבנון מדינת הלכה שתתבסס על השריעה ותהווה חלק אינטגראלי ממדינה אסלאמית חובקת עולם, שמרכזה באיראן ושליטה הוא אייאתאללה עט'מא רוחאללה ח'ומייני. במצב עניינים זה יצאו השיעים להגן על עצמם, כשהם מהווים כ-40% מכלל אוכלוסיית לבנון ואת העדה הגדולה ביותר במדינה.
נכון לשנת 2006 הארגון פועל בעיקר דרום לבנון, דרום בירות ובבקעה הלבנונית (ריכוזי השיעים בלבנון), והוא מספק מסגרת על לזרוע הצבאית ולזרועות האזרחיות. הן הפוליטיות והן החברתיות, הפועלות לקידום עניינם של האזרחים השיעים בלבנון. כמו כן, משתדל הארגון להציג את עצמו כמגן השיעים בלבנון, תוך שהוא שומר אמונים לקו האידיאולוגי של המהפכה האיראנית.
בהצעת מחקר זו אנסה לבחון את מטרותיו ודרכי פעילותו של חזבאללה לאור מאפייניו השונים (צבאיים, פוליטיים, חברתיים).במחקר אעסוק בתמורות שחלו בארגון מאז הקמתו ב-1982 ועד ליולי 2006. הבחירה בתקופת זמן זו נובעת מכך שבשנת 1982 הוקם הארגון והחלה להתהוות תורתו, ושנת 2006 מהווה את סוף התקופה הנבחנת מפני שמלחמת לבנון השנייה שהחלה ביולי 2006 הובילה למספר תמורות בהתנהלות חזבאללה. תמורות שעדיין מוקדם לאמוד את משמעותן ארוכת הטווח.