השפעה תפיסתית בקרב צעירים בעקבות חשיפה לפרסומות לסיגריות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4654
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

תוכן העניינים
1. מבוא תיאורטי 3
1 .1 נזקי עישון סיגריות. 3
1 .2 תיאוריית השימושים והסיפוקים. 4
1 .3 השפעת פרסומות על עישון סיגריות. 4
    1.4 השפעה תפיסתית בקרב צעירים בעקבות חשיפה לפרסומות לסיגריות –…5
2 . שאלות והשערות המחקר. 6
2 .1 שאלות המחקר. 6
2 .2 השערות המחקר. 6
2 .3 הגדרת משתנים. 6
3 . שיטת המחקר. 7
4 . ממצאים. 9
5. מסקנות. 11
5.1 דיון 11
5.2 מגבלות המחקר. 12
5.3 תרומת המחקר והצעות למחקרי המשך. 12
6 . רשימת מקורות. 14
7. נספחים. 16
בשנים האחרונות נערכו מחקרים אשר הוכיחו כי עישון גורם לנזקים רבים לגוף האדם ומחלות, כתוצאה מכך, מדי שנה מתים בעולם כ-5 מליון בני אדם מעישון טבק. בישראל, כרבע מהאוכלוסייה הבוגרת מעשנת. תעשיית הטבק בעולם מגלגלת כ-1150 מיליארד דולר בשנה ותקציבים גדולים מושקעים בפרסום. שעור המעשנים עולה בהדרגה עם העלייה בשכבות הגיל. פרסום מוצרי טבק נועד לעודד צעירים ובוגרים לעשן, להקטין את המוטיבציה של מעשנים להפסיק לעשן ולעודד מעשנים שנגמלו לחזור לעשן. אפשר לומר שהפרסום הוא אחד מהגורמים העיקריים לעישון בקרב האוכלוסייה ולפרט לעישון סיגריות בקרב צעירים. לפיכך, יש לבחון את יעילותה של הפעילות הפרסומית כשמדובר בתפיסתם של הצעירים את המוצג בפרסומות לסיגריות.
            מטרת העבודה הינה לבדוק כיצד משפיעות הפרסומות לסיגריות על תפיסת המעשנים בקרב צעירים.  לפיכך עולות  ההשערות, כי פרסומות לסיגריות מחזקות דימויים חיוביים בקרב מעשנים, וכי בקרב מעשנים הפרסומות נתפסות כחיוביות יותר מאשר בקרב לא מעשנים. ככל שמפרסמי הסיגריות דואגים לשדר מסרים יותר חיוביים בפרסומותיהם כך תופסים הצעירים את עישון הסיגריה כדבר חיובי יותר. את ההשערות אנו ננסה לבדוק על ידי מדגם שנערוך בקרב צעירים בגילאים 20 – 28 בהתאם.
            במהלך החלק הראשון של העבודה, אנו ננסה להציג את רציונל המחקר. ראשית, ננסה לסקור את השפעת הפרסום על צעירים, ניגע בתיאוריית השימושים והסיפוקים, היוצאת מתהליך תקשורת ההמונים, נבדוק את נזקי העישון, נבדוק כיצד פרסומות לסיגריות משפיעות על צעירים, וכיצד תופסים הצעירים את הדימויים המועברים אליהם בפרסומות לסיגריות. במהלך החלק השני נציג את ממצאנו מהמחקר, ולבסוף נציג את מסקנותינו מהמחקר.