כיצד בא לידי ביטוי מליטריזם בקולנוע הישראלי לאחר מלחמת לבנון הראשונה ?

תקציר העבודה

מבוא -…
3
הקשר בין תרבות לקולנוע —
4
מלחמת לבנון הראשונה –…5
רקע למלחמה –.
5
טבח סברה ושתילה -6
מהו מיליטריזם ? -.7
מיליטריזם בישראל .7-10 הקשר בין קולנוע לתרבות בישראל –11-12
שיטת מחקר –..13
שתי אצבעות מצידון
13-15
גמר גביע .15-16
עונת הדובדבנים -16-18
בופור -.19-20 ואלס עם בשיר -…20-21
ממצאים .22
דיון ומסקנות –23
סיכום -24
ביבליוגרפיה —
5 -27
נספחים .28-30 מבוא בשנים האחרונות יצאו לאקרנים מספר סרטים כמו: "ואלס עם בשיר" (2008) ו- "לבנון" (2009), אשר המשותף להם היא העובדה שהם עוסקים במלחמת לבנון הראשונה ליתר דיוק בדמות החייל הישראלי במלחמה זו. הצלחתם מעידה על כך שהנושא הפך למעניין בארץ ובעולם. כיון שהסרטים זכו להצלחה ניתן לראות בהם כמייצגים את דמות הצבא הישראלי בלבנון.
נושא עבודתי הוא ביטוי המיליטנטיות בקולנוע הישראלי לאחר מלחמת לבנון הראשונה. בעבודתי אבדוק ואנתח מספר סרטים (חמישה במספר) בנוגע לדמות החייל הישראלי, כך אוכל להבין כיצד מיוצגת דמותו של החייל הישראלי בלבנון בקולנוע. כיוון שדמות החייל בקולנוע היא השתקפות דימויו בחברה הישראלית, אוכל להסיק מסקנות לגבי ייצוגו בחברה הישראלית ולגבי שינויו בחברה הישראלית לאורך השנים.
הסרטים שאנתח הם: "שתי אצבעות מצידון", "גמר גביע", "עונת הדובדבנים, "בופור" ו"ואלס עם בשיר". כיוון שהסרט בופור עוסק בנסיגת צה"ל מלבנון הוא אינו מהווה אמדן לייצוג קולנועי לכן חשבתי לנכון לבחון סרטים שיצאו לאקרנים קודם וגם אחר- כך (אשר צוינו לעיל). כך אוכל לבדוק בצורה טובה יותר כיצד מוצגת דמות החייל הישראלי. בחינת דימוי החייל בעבר בקולנוע הישראלי תאפשר לנו להתבונן ביחסיו האמביוולנטים של הקולנוע עם התרבות והחברה ואף לבחון את הקשרים בין דימוי זה למיליטריזם הישראלי בכללותו.
בהמשך העבודה ניתן יהיה לראות כי דמות החייל מוצגת באופן שונה בכל אחד מהסרטים וזאת בשל נקודת מבט  שונה של כל במאי ותסריטאי. הם אומנם לקחו את מלחמת לבנון כ"חומר גלם", אך מכאן והלאה כל סרט מציג את המלחמה באופן שונה. לשוני בייצוג הדמות סיבות נוספות אותן נוכל לראות בהמשך.
כיוון שבעבודתי הנני בודקת את ביטוי המיליטנטיות בקולנוע הישראלי לאחר מלחמת לבנון הראשונה, אז למעשה נקודת המוצא שלי היא קיימת בישראל מיליטנטיות ברמה מסוימת (אף על פי שבהמשך אציג מספר חוקרים אשר חוקרים כי קיימת מיליטנטיות בישראל וחלקים טוענים כי היא אינה קיימת).
בתחילת העבודה אציג סקירה ספרותית. בחלק זה אסביר על הקשר בין קולנוע לתרבות ועל מלחמת לבנון הראשונה דבר שיתרום להבנה ביתר קלות בהמשך. כמובן שגם בחלק זה אסביר את פירוש המונח "מיליטריזם" וכן אסביר על הקשר בין קולנוע לתרבות בישראל.
בהמשך אציג את ניתוחי חמשת הסרטים שצוינו לעיל ובסיום אציג את הממצאים ואת מסקנותיי.
בעבודה זו קיים גם חלק נספחים. בחלק זה אציג פרטים וביקורות על הסרטים.