מרכז למידה שישים למדינת ישראל

מוסד לימוד
מקצוע ,
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7929
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

הקדמה למרכז למידה בנושא – העליות לא"י לאחר קום המדינה במסגרת חגיגות 60 שנה למדינת ישראל:
כסטודנט המחויב בהגשת פרויקט גמר בתחום החינוך, בחרתי לעסוק בעבודת הגמר ביצירתו של מרכז למידה בנושא העליות לא"י לאחר קום המדינה, בהקשר הרחב של חגיגות ה-60 למדינת ישראל.
עבודת הגמר באה לבדוק ולבחון מכלל רחב של מיומנויות, שנרכשו בקורסים העיונים השונים בשילוב העבודה המעשית.
בנוסף היא באה לבדוק ולבחון את יכולת הסטודנט להתמודד עם פרויקט אקדמי ולהביאו לגמר מוצלח.
בחרתי לעסוק דווקא במרכז למידה משום הפוטנציאל הרב הטמון בו ואשר מבטא לא מעט מהחזון החינוכי שלי. מרכז הלמידה פותח את בית הספר לשינוים, למימוש הגישה האינדיווידואלית בחינוך, תוך חינוך הלומד לעצמאות ולקבלת אחריות ועל ידי כך לשיפור איכות ההוראה-למידה בכלל.
לפני שישים שנה,  ב- ה' באייר תש"ח, 15/05/1948, הכריזה מועצת העם על הקמת מדינת ישראל, שתהפוך לבית הלאומי של העם היהודי בארץ ישראל.
שישים שנה לאחר הקמתה, מדינת ישראל יכולה להתגאות בהישגים רבים בתחומים שונים: עלייה, התיישבות, חקלאות, רפואה, תרבות, כלכלה ועוד תחומים רבים אחרים.
בעבודתי זו בחרתי לעסוק בנושא העליות לארץ ישראל משום החיבור הנפלא הנוצר בין הציונות לדת ישראל, חיבור שבזמנים אלו נראה בעיני רבים כאילו עבר מן העולם.
מדינת ישראל הולכת ותופסת את מקומה המרכזי בחיי העם היהודי בארץ ובתפוצות.
חזון הנביאים כפי שבא לידי ביטוי במגילת העצמאות הולך ומתממש בימינו אנו.
עוד נאמר כבר ביחזקאל : " ולקחתי אתכם מן הגוים וקבצתי אתכם מכל הארצות והבאתי אתכם אל אדמתכם ". ( פרק ל"ו ).
1 . החלק הראשון בעבודה יתמקד במישור העיוני, סביב שתי סוגיות אקוטיות לעבודה :
·         מהו מרכז הלמידה?
·         סקירת רקע היסטורי על העליות השונות שהעבודה תתמקד בהן.
      
2 . החלק השני יעסוק במרכז הלמידה הלכה למעשה.          מרכז הלמידה מיועד לתלמידים הבוגרים של היסודי, כיתות ה- ו. במרכז הלמידה יהיו חמש תחנות , כאשר כול תחנה תוקדש לעלייה אחרת. הקו הפדגוגי מובנה בכולם כבאחד. תחנה ראשונה- עליית יהודי עיראק.
 תחנה שנייה – עליית יהודי תימן .
 תחנה שלישית- עליית יהדות צפון אפריקה, יהודי מרוקו.
תחנה רבעית- עליית יהודי אתיופיה. תחנה חמישית- עליית יהודי ברית המועצות לשעבר, יהודי רוסייה.
חשוב לי לציין  שהכיתות המיועדת לפעול במרכז הלמידה  מכילות כ-
5 תלמידים נורמטיביים לחלוטין.
 אין בכיתות אלו תלמידים משולבים מהחינוך המיוחד.
תוכן עניינים:
הקדמה למרכז הלמידה -…4
מרכז למידה – רקע עיוני -..6
אבני היסוד של מרכז הלמידה ..8
הכללים העיקריים במרכז למידה –…9
מטרות הלמידה במרכז הלימוד 11
העליות לאחר קום המדינה – רקע עיוני .13
עליית יהודי תימן "מרבד הקסמים –14
עליית יהודי עיראק- מבצע "עזרא ונחמיה" 15
עליית יהודי צפון אפריקה- יהדות מרוקו ..16
עליית יהודי ברית המועצות לשעבר –18
עליית יהודי אתיופיה- "מבצע משה", "מבצע שלמה" 20 קשיי הקליטה בקרב העולים -22
מטרות מרכזיות במרכז למידה , 60 למדינת ישראל –…
23
מבחן טרום- מרכז למידה -24
ניתוח נתונים – מבחן טרום מרכז למידה –…27
עליית יהודי עיראק- כרטיסי מידע ופעילויות -..29
עליית יהודי אתיופיה- כרטיסי מידע ופעילויות -41
עליית יהודי צפון אפריקה, יהודי מרוקו,- כרטיסי מידע ופעילויות -..51
עליית יהודי בריה"מ, יהודי רוסיה,- כרטיסי מידע ופעילויות 59
עליית יהודי תימן- כרטיסי מידע ופעילויות –65
דף משוב למרכז הלמידה -.73
מבחן פוסט-מרכז למידה, ניתוח נתונים 74
סיכום, תובנות למרכז הלמידה 60 לישראל –76