השפעת "האחים המוסלמים" על התנהלות הממשל במצרים בשנות ה-90.

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8918
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

מבוא עלייתן של התנועות האסלאמיות כגורם חברתי ופוליטי מוביל במזרח התיכון, וככלי ביטוי עיקרי להתנגדות לסדר החברתי והפוליטי הקיים, היא ציר מרכזי בתולדות האזור ב 30 שנים האחרונות. ההתעוררות האסלאמית מהווה חלק מתופעה אוניברסאלית של עליית הדת, ועיקרה אכזבה מהמודרנה כמערכת של ערכים ופתרונות לבעיות החברה. ייחודו של הגל האסלאמי במזרח התיכון מתבטא בהיקפו, ובעוצמת המאבק שמנהלים חלק מפעיליו נגד המדינה החילונית, אם בשל תורתם ואם בשל סגירותם של המשטרים, שאינם מאפשרים פעילות אופוזיציונית חוקית. אין מדובר רק על בהיקף החזרה אל הדת- אלא בהפיכתה של הדת לגורם פוליטי מרכזי הן על ידי אופוזיציה והן על ידי המשטרים עצמם.   התנועות האסלאמיות אינן עוסקות רק בשאלת רוח, הן תנועות פוליטיות העוסקות בראש ובראשונה בגיוס חברתי ופוליטי של ההמונים.
ביטוי לאקטיביזם האסלאמי הוא הלחץ להחלת החוק האסלאמי כחוק המדינה במקום מערכות החוקים שנלקחו מהדגם המערבי. עוד חידוש הוא ההכרה בעוצמת של המדינה המודרנית, עוצמה שלא הייתה קיימת בעבר באזור זה, והרצון להשתמש בה להגשמת יעדי האסלאם (ליטבק, 1997). עבודתי עוסקת ב"האחים המוסלמים" במצרים. נושא זה נבחר בעקבות העניין הרב שהוא יוצר בתקשורת הישראלית והבינלאומית.
באביב
1 951 הורשתה אגודת "האחים המוסלמים" לחדש פעילות במצרים. עמימותה של תנועה זו, אופייה הפאן –אסלאמי והפאן הערבי הקנאי, מגמותיה האנטי-מערביות המובהקות, ההסתעפויות על פני המזרח התיכון ואחרון אחרון התנגדותה הקיצונית לישראל- כל אלה מקנים לה חשיבות מיוחדת באזור שעה שגוברים בו המאבק נגד המערב והקריאה לאחדות אסלאמית (בהם, 1953). מטרת המחקר היא לבדוק האם וכיצד מעורבותם של "האחים המוסלמים" בטרור השפיע על התנהלות הממשל במצרים בשנות ה-90. השערת המחקר כארגון שמצא במצרים קרקע פורייה להתנהלותו, והפך לאחד מהארגונים האסלאמיים הדומיננטיים בארצות ערב בכלל ובמצרים בפרט, תהיה השפעה רבה על התנהלות המשטר כלפי הגורמים האסלאמיים בכלל וכלפי "האחים המוסלמים" בפרט. שיטת המחקר המחקר מבוסס על עיבוד מקורות ביבליוגראפיים. בעיקר נעשה שימוש במקורות שניוניים, כלומר עיבוד ואינטגרציה של מאמרים ומחקרים קודמים העוסקים בתנועות האסלאם ובפעילותם בעולם הערבי, בעליית ופעילות של תנועת האחים המוסלמים ובמדינות  מצרים בתקופת נשיאותו של מובארק, בדגש על מדיניותו בשנות ה 90 כלפי תנועת "האחים המוסלמים". תחילה, בחנתי את פעילותם של התנועות האסלאמיות בעולם הערבי  על מנת להבין את כוחם הפוליטי והשפעתן במדינות בהן הן פועלות. לאחר מכן, סקרתי את תנועת האחים המוסלמים, הרקע לעלייתם, אידיאולוגיה, תחום פוליטי, דת, חברה וכלכלה וכן ביטויים לפרגמטיזציה .
בהמשך, התמקדתי במצרים אשר הכשירה את הקרקע לעלייתם והתחזקות מעמדם של "האחים המוסלמים"- במדיניות החוץ, הפנים והכלכלה מעמד הדת במדינה ובחברה, מדיניות החוץ, משטר ופוליטיקה שהנחיל  נשיא מצרים, חוסני מובארכ.
תוכן עניינים
מבוא. 1
רקע תיאורטי-האסלאם. 4
מצרים- בין ליברליזם, פלורליזם ודמוקרטיה לבין האסלאם. 5
פרק 1. תנועות אסלאמיות במזרח התיכון 6
תנועות אסלאמיות בירדן 7
תנועות אסלאמיות באלג'יריה. 7
תנועות אסלאמיות בסוריה. 8
פרק 2. תנועת האחים המוסלמים. 10 הקמת התנועה ומנהיגה. 10 דפוסי הארגון 11
האידיאולוגיה של  האחים ופעילותם בשדה החברה והכלכלה. 12
רצח חסן אל-בנא. 14
חידוש פעילותו של הארגון והוצאתו מחוץ לחוק. 15
הוצאת הארגון מחוץ לחוק. 15
פרק 3. האחים המוסלמים במצרים. 18
"האחים המוסלמים" חזרתם והקצנתם. 18
פרק 4. מצרים. 21
מצרים תחת שלטון מובארכ. 21
מדיניות החוץ של מובארכ. 22
כלכלה וחברה תחת שלטונו של מובארכ. 23
משטר ופוליטיקה. 24
שנות ה 90 במצרים. 28
תגובת המשטר. 30 סיכום. 33
ביבליוגרפיה. 40