יסודות תורת האסטרטגיה – סיכום

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4662

תקציר העבודה

יסודות תורת האסטרטגיה  –  סיכום מהי אסטרטגיה? מייקל פורטר אפקטיביות תפעולית אינה אסטרטגיה:
חברות חייבות להיות גמישות בכדי להתאים את עצמן לשינויים בתנאי השוק. המיצוב, לב האסטרטגיה בעבר, הינו סטטי ואינו מתאים לשווקים דינמיים וטכנולוגיות משתנות של ימינו.
"חברה יכולה לבצע טוב יותר ממתחרותיה רק אם היא מסוגלת לייצר הבדל שניתן לשמרו." קיים כישלון בהבחנה בין אפקטיביות תפעולית לאסטרטגיה. מושגים חדשים כמו ניהול איכות כולל (Total Quality Management), תחרות מבוססת על זמן (Just In Time) יציאה מחוץ לחברה (Outsourcing), הולידו שיפורים באפקטיביות תפעולית אך לא יכולים לתרגם את יתרונותיהם לרווחיות מתמשכת. כלים אלה כמעט ותפסו את מקום האסטרטגיה.
עלות הייצור של חברה נוצרת ממספר רב של פעילויות כגון ייצור, אספקה, מכירה וכד', ופעילויות אלה הן שיוצרות אתה הבדלים בעלות שיש לחברות. העלות נוצרת מביצוע פעילויות ואילו יתרון עלות נובע מביצוע פעילויות מסוימות ביעילות גבוהה יותר מהמתחרים.
אפקטיביות תפעולית פרושה ביצוע פעילויות דומות טוב יותר מכפי שהיריבים מבצעים. אפקטיביות תפעולית כוללת יעילות אבל אינה מוגבלת לה בלבד. הבדלים באפקטיביות התפעולית בין מתחרים הם מקור חשוב להבדלי רווחים ביניהם, מפני שהם משפיעים ישירות על מיצובי העלות ועל רמות הבידול, אך הבדל זה אינו מספיק. תחרות באפקטיביות התפעולית בין מתחרים מסיטה את חזית היעילות עבור כל המתחרים בשוק אך אינה יוצרת שיפור יחסי לאף חברה. בנוסף, כלל שחברות קובעות יותר סטנדרטים, כך הן נעשות דומות זו לזו. תחרות הבנויה על אפקטיביות תפעולית בלבד הינה הרסנית ומובילה למלחמת התשה בין החברות, אשר יכולה להיעצר רק ע"י הגבלת התחרות.
מיצוב אסטרטגי פירושו ביצוע פעילויות שונות מאלו של היריבים או ביצוע פעילויות דומות בדרכים שונות.
אסטרטגיה נשענת על פעילויות ייחודיות:
אסטרטגיה תחרותית היא במהותה נסיון חברה "להיות שונה". מהות האסטרטגיה היא בפעילויות – בחירה של ביצוע פעילויות בצורה שונה מהמתחרים או ביצוע פעילויות שונות מאלה של המתחרים.
המקורות של מיצובים אסטרטגיים:
"מהותה של האסטרטגיה היא בחירה לבצע פעילויות בצורה שונה מזו של יריבים." מיצובים אסטרטגיים צומחים משלושה מקורות:

1 . ייצור תת-קבוצה של מוצרים או של שרותים – מיצוב המבוסס על מגוון.

2 . מיצוב המשרת את הצרכים של קבוצת לקוחות מסוימת או רוב צורכיה – מיצוב המבוסס על צרכים.

3 . מיצוב לפי פילוח לקוחות לכאלה הזמינים בדרכים שונות – מיצוב מבוסס גישה.
מהותו של מיצוב אסטרטגיה הוא בחירת פעילויות שונות מאלה של היריבים. אילו אוסף פעילויות אחד היה מייצר את כל המגוונים, עונה על כל הצרכים ומשיג גישה לכל הלקוחות, יכלו החברות בנקל לעבור בין הפעילויות, וביצועיהן היו נקבעים לפי האפקטיביות התפעולית.
מיצוב אסטרטגי בר-קיימא דורש תחלופות:
מיצוב ייחודי אינו מספיק כדי להבטיח יתרון בר-קיימא שכן הוא ימשוך חיקויים באחת משתי צורות:

1 . מתחרה יכול למצב עצמו מחדש כדי להשתוות למבצע מוצלח יותר.

2 . מתחרה יכול לשבת על הגדר ולנסות לחקות את היתרונות של עמדה מוצלחת בעוד הוא שומר את     עמדתו הקיימת. סוג זה של חיקוי הוא יותר נפוץ מבין השניים.
עמדה אסטרטגית איננה בר-קיימא אם אינה כוללת תחלופות עם עמדות אחרות. תחלופות מתרחשות כאשר פעילויות שמבצעת החברה סותרות זו את זו. תחלופות יוצרות את הצורך בבחירה ומשמשות הגנה מפני חברות שרוצות למצב עצמן מחדש או לשבת על הגדר.
תחלופות נוצרות עקב שלוש סיבות:
"התחלופות חיוניות לאסטרטגיה. הן יוצרות את הצורך בבחירה ומגבילות בכוונה את מה שהחברה מציעה."
1 . חוסר עקביות במוניטין:
חברה הידועה המספקת סוג אחד של ערך עשויה לסבול מחוסר אמינות ולבלבל את לקוחותיה, או אפילו לפגוע במוניטין שלה, אם היא סוג ערך אחר או מנסה לספק שני דברים בלתי עקביים בעת ובעונה אחת.

2 .
כתוצאה מפעילויות      החברה: עמדות שונות דורשות התאמות מוצר שונות, ציוד שונה, התנהגות עובדים אחרת, כשרונות שונים ומערכות ניהול שונות.

3 . מגבלות פנימים על     תיאום ובקרה:
על ידי בחירה ברורה להתחרות בדרך ספציפית, מבהירה ההנהלה את סדרי העדיפויות הארגוניים.
תחלופות המיצוב שכיחות בתחרות וחיוניות לצורך האסטרטגיה. הן יוצרות צורך לבחור ולהגביל באופן מודע את אשר החברה מציעה. הן מרתיעות מפני ישיבה על הגדר או מיצוב מחודש כיוון שמתחרים הנוקטים גישות אלה פוגעים באסטרטגיות שלהם ומחלישים את הערך של פעילויותיהם הקיימות.
תחלופות מהכיוון של עלות/איכות מתרחשות בעיקר כשקיים בחברה מאמץ מיותר או מבוזבז, בקרה או דיוק גרועים או תיאום חלש. שיפור בו זמני של איכות יועילות אפשרי רק כאשר חברה נמצאת הרבה מתחת לגבול הפריון, או כאשר הגבול מוסט החוצה.
חלופות מוסיפות מימד חדש לאסטרטגיה, המוגדרת איפה כביצוע חלופות בתחרות. המהות של אסטרטגיה הוא להחליט מה לעשות.
התאמה מעודדת יתרון תחרותי וקיום לאורך זמן:
החלטות המיצוב קובעות לא רק אילו פעילויות תבצע החברה וכיצד היא תתאים פעילויות מסוימות, אלה גם איך פעילויות מתיחסות זו לזו. בעוד שאפקטיביות תפעולית נוגעת להשגת מצוינות בביצוע פעילויות או פונקציות מסוימות, אסטרטגיה נוגעת לשילוב הפעילויות.
הערך ללקוחות, של אחת מפעילויות החברה, יכול להיות מועשר על-ידי פעילויות אחרות של החברה. זו הדרך שבה התאמה אסטרטגית יוצרת יתרון תחרותי ורווחיות טובה יותר.
סוגי התאמה:
ההתאמה חשובה כיוון שפעילויות בדידות משפיעות זו על זו. על אף שהתאמה מסוימת היא גיינרית וישימה לחברות רבות, התאמה בעלת ערך גבוה ביותר היא התאמה ספציפית לאסטרטגיה מסוימת מפני שהיא מעשירה יחודיות של עמדה ומגבירה חתלופות.
קיימים שלושה סוגים של התאמות שאינן פוסלות אחת את השניה: