השפעת ההתנתקות על הציבור הדתי לאומי (ציון 95)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7531
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

עמדות בציונות הדתית כלפי מדינת ישראל-ההתנתקות כמקרה בוחן סדר עניינים- מבוא -…2-3
הציונות הדתית מהרב קוק ועד להקמת המדינה –…4-9
הציונות הדתית מקום המדינה ועד להתנתקות –..10-17
הציונות הדתית וההתנתקות -18-24
דיון וסיכום –..
5 -29
ביבליוגרפיה 30 מבוא- באביב
2 005 נתבקשתי לפקד על מחלקת טירונים ביחידה בה שירתתי כמפקד.
לקראת הגעת הקיץ עלה  מפלס המתח בפלוגה אליה הייתי שייך. ברקע החלו להשמע קולות ההכנה להתנתקות. באותה תקופה הוסבר למפקדים ולחיילים בפלוגתי שלא ניקח חלק בהתנתקות בגלל שהפלוגה מורכבת ברובה מחיילים טירונים והצבא יפעיל אותנו רק במצב חירום כדי שלא לפגוע באימונים שלנו.
שבוע לאחר מכן מצאתי עצמי בדרך למחנה הגדול ביותר של צה"ל שהוקם ברעים ליד צומת גמא בנגב המערבי.
כך החלה ההתנתקות שלי. אירוע זה היה חשוב בשל ההשלכות העצומות על החברה הישראלית בכלל ועליי בפרט. רק שנתיים קודם לכן סיימתי את הישיבה התיכונית בה למדתי והתגייסתי לצה"ל. קצת לפני הגיוס הגעתי לשיאו של תהליך חילון אישי שעברתי לאורך נעוריי.
מצאתי עצמי משרת כמפקד וחייל ועומד מול האנשים שהיוו לי קהילה וחברת התייחסות,בה גדלתי וספגתי ערכים.
הדילמות הועצמו כאשר לקחתי חלק פעיל באירועים בכפר מימון,מרדפים בלילות אחרי מסתננים שביקשו להכנס לגוש קטיף,ולבסוף הכניסה לגוש עצמו לאחר הפינוי על מנת להגן על היישוב מפני התקפות של מחבלים עזתים.
 בשבילי היו ימי ההתנתקות ימים לא פשוטים,כל חיי גדלתי על ערכי ההתנחלות וההתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל והנה מוצא אני את עצמי עומד מול אותם אנשים שחינכו אותי ומאמינים באותם אידאלים שהאמנתי בהם אך הפעם אני הוא זה שדורש מהם לפנות את בתיהם בהוראת הממשלה.
במשך השנים שעברו מאז ההתנתקות מצאתי עצמי חוזר אל המראות והקולות,משהו בי אינו מרפה מאירוע זה. בחרתי לכתוב עבודה בנושא "יחס הציונות הדתית אל מדינת ישראל-ההתנתקות כמקרה בוחן" מכיון שרציתי לגלות צדדים אחרים של ההתנקות.
רציתי לשפוך אור חדש על חוויה ישנה. ומעל הכל רציתי להבין את העקרונות והתהליכים שהובילו את הציונות הדתית במהלך ההתנקות ולפניה.
העבודה שלי תעסוק בעמדות של הציונות הדתית כלפי מדינת ישראל החל מתורתו של הרב קוק דרך מלחמת ששת הימים הסכמי השלום עם מצרים והפלשתינים ונקודת השיא-ההתנתקות.
בעבודה הקרובה אסקור את התהליכים התיאולוגים שפיתח הרב קוק כציד הצליחה תיאולוגיה מורכבת ורבת הפכים זו להתמודד עם המציאות הישראלית שניצבה בפניה