הקשר בין אינטואיציה בתהליכי קבלת החלטות ליזמות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8454
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

סמינריון מחקרי בקורס: תהליכי קבלת החלטות   מגדר כמשתנה מתערב בקשר שבין סגנון קבלת החלטות לנטייה ליזמות
2 008
 תוכן מבוא
3
מסגרת תיאורטית יזמות עסקית 5
אינטואיציה בתהליכי קבלת החלטות 7
אינטואיציה בתחום היזמות העסקית   
1 0 מגדר ואינטואיציה
1 2
מגדר ויזמות  
1 3
שיטה מאפייני המדגם
1 6
כלי המחקר     
2 0 הליך המחקר
2 2
ממצאים
2 3
דיון
2 8
מגבלות המחקר והצעות למחקר עתידי
3 1
ביבליוגרפיה
3 3
נספחים
3 6
תקציר עבודה זו הוגשה במסגרת קורס סמינריון מחקרי לתואר שני בחוג לניהול. עבודה מושקעת ויסודית הכוללת סקירת ספרות מקיפה ומחקר כמותני על כל שלביו: סקירת ספרות מקיפה ורחבה מ-31 מקורות עדכניים באנגלית.  הצעה למודל מחקר, שיטת המחקר, פירוט של כלי המחקר והליך. (כולל כל השאלונים כנספח). מדגם של 435 נחקרים!! פרק ממצאים רחב המתאר את הניתוחים הסטטיסטיים – כולל כל דוחות הSPSS של כל הניתוחים שבוצעו!! (כנספח). פרק דיון ומסקנות, מגבלות המחקר והצעות למחקר המשך. העבודה זכתה לציון לשבח וקיבלה את הציון 95.
מבוא:
חקר היזמות העסקית תופס בשנים האחרונות מקום ניכר בשדה המחקרי בתחום הניהול והארגונים ומתמקד בהבנת התהליך היזמי בארגונים ובניסיון להבין מדוע, מתי וכיצד אנשים מסוימים ולא אחרים מזהים ומנצלים הזדמנויות המוגדרות 'יזמיות' (Venkataraman & Shane, 2000). מחקרים רבים עוסקים בקשר בין תכונות אישיות שונות כגון מיקוד שליטה, פתיחות לשינויים ולחוויות חדשות, נכונות ללקיחת סיכונים, השגיות וחדשנות לבין הנטייה ליזמות (Mitchell & Busenitz,
2 007) ואילו אחרים בוחנים את הקשר בין הסגנון הקוגניטיבי של היזם ליכולת לזהות הזדמנויות ולאופן קבלת ההחלטות אצל יזמים (Sadler-Smith, 2004). מחקרם של Allinson, Chell & Hayes (2000) אשר בחנו את הסגנון הקוגניטיבי של יזמים הצביע על כך שגישה קוגניטיבית אינטואיטיבית לעיבוד מידע עשויה להתמודד עם מאפיינים רבים של העשייה היזמית בצורה אפקטיבית יותר מאשר הגישה הרציונאלית המקובלת כיום.
במסגרת תחום מחקר זה מוקדשת תשומת לב הולכת וגוברת למקום שתופסות נשים ביזמות העסקית. מרבית המחקרים בתחום זה נוטים לערוך השוואה בין דגם היזמות ה'נשי' אל זה ה'גברי' ולהתמקד בבדיקת המניעים של נשים לפנות ליזמות עסקית על רקע הקשיים שמעמידה השוואה זו (Buttner, 2001). במחקר זה  אציג בהרחבה את המניעים המביאים נשים לעסוק ביזמות, אולם, אדגיש דווקא את יתרונן של נשים הפונות ליזמות עסקית, המבטאות לעיתים קרובות אסטרטגיה המסייעת להן לפעול בתנאי אי ודאות. באופן זה נשים נוטות לפתח יכולת מוגברת לזהות הזדמנויות ולנצל אותן באופן מיטבי תוך שילוב עם תהליך קבלת החלטות אינטואיטיבי, תכונות העשויות לסייע בידן להצליח בתחום היזמות העסקית (Buttner, 2001).
בעבודה זו אעמוד על הקשר שבין סגנון קבלת החלטות אינטואיטיבי לנטייה ליזמות וחשיבותו של המגדר בקשר זה.  בפרט, אשים דגש על סגנון קבלת ההחלטות של נשים ומקומן בתחום היזמות. המודל אותו אציג בעבודה זו מציע קשר בין הסגנון הקוגנטיבי בתהליך קבלת ההחלטות לנטייה ליזמות וכן את חשיבות המגדר כמשתנה מתערב בקשר זה (ראה שרטוט 1). המודל מניח כי אנשים המאופיינים על ידי סגנון קבלת החלטות אינטואיטיבי העושים שימוש באינטואיציה בתהליך קבלת החלטות יהיו בעלי נטייה לעסוק ביזמות. בנוסף מניח המודל כי נשים תהינה איטואיטיביות יותר בסגנון קבלת ההחלטות שלהן, ולפיכך תהינה גם יותר יזמיות. בתחילה אציג רקע ספרותי ומסגרת תיאורתית בתחום היזמות בכלל ויזמות של נשים בפרט. לאחר מכן, אבחן את המסגרת הקונספטואלית הקיימת בספרות עבור המושג אינטואיציה כסגנון קוגניטיבי בתהליכי קבלת החלטות בקרב יזמים ואמקד את הסקירה באבחנה שבין הסגנונות הקוגניטיביים המאפיינים גברים ונשים.