עבודה ביסודות הניהול על התעשייה האווירית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 6369
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

יסודות הניהול התעשייה האווירית מגישים:
שאלה מס' 1:
א.      התעשייה האווירית כמערכת פתוחה עפ"י המודל של  כץ וקהן:
בידול: בידול הינו תהליך בו כל יחידה אחראית על דבר מסוים, חלוקת העבודה של המערכת לתת מחלקות. הבידול הינו חיוני ליצירת התמחויות בארגון.  בידול הוא גם האופן בו הארגון משיג לעצמו את זכות קיומו, ע"י שוני משמעותי מהמתחרים. ראשית נתייחס ליחידות השונות במערכת התעשייה האווירית.
הארגון מחולק ל-7 חטיבות מרכזיות: חטיבת בדק מטוסים, אלת"א מערכות בע"מ, חטיבת כלי טייס צבאיים, חטיבת מטוסים אזרחיים, חטיבת הנדסה ופיתוח, חטיבת מערכות טילים וחלל ומפעלי מטה. ניתן לראות כי לכל חטיבה העיסוק שלה, שכן החטיבות נבדלות זו מזו. עפ"י המבנה הארגוני של התע"א, ניתן לראות כי בראש כל חטיבה עומד סמנכ"ל- מנהל החטיבה. בנוסף לחלוקה לחטיבות, התעשייה האווירית מחולקת לתחומי פעילות רבים כך שהיא "נוגעת" כמעט בכל אספקט ביטחוני ומציעה מערכות במגוון תחומים- ממערכות ימיות למערכות ומוצרי חלל. כל תחום פעילות הוא יחידה העוסקת בפיתוח מערכות בתחום ספציפי. היתרון שבדבר כאמור הוא שהתע"א מציעה לקהל לקוחותיה מגוון רחב של מוצרים העונים כמעט על כל צורך ביטחוני. החיסרון שבדבר הוא שהתע"א הינו ארגון תלול, בעל חטיבות רבות ותחומי פעילות רבים. אם כל יחידה תתנהג כיחידה נפרדת קיימת סכנה להיווצרות נתק בין היחידות השונות וחוסר תיאום בארגון. התנהלות של כל יחידה כ"מיני ארגון" עצמאי, עלולה לסכן את הארגון.  באשר למושג "בידול" בהתייחסות למתחרים של הארגון, ניתן לראות כי לתעשייה האווירית במדינת ישראל כמעט ואין חברות מתחרות רבות ברמת ידע, פיתוח וטכנולוגיה שמגיעות לרמתה   מלבד אלביט ורפאל. נוסף על כך, התעשייה האווירית זכתה גם להכרה עולמית כמובילה בתחומה. חלק גדול מהמובילות נזקף לזכות העובדה שהתעשייה האווירית כארגון השכילה מימייה הראשונים להבין  "כי על מנת להביא מפעל קטן יחסית לעמדת מוביל בתעשייה, חייבת החברה להיות רב תכליתית, תחרותית וחדשנית". משמע, עקרון הבידול בתעשייה האווירית מאז ומעולם, היה חרוט על דגל הארגון. ההבנה וההכרה בכך שיש לחתור לחדשנות שתבדל מהמתחרים היו תמיד עקרון מנחה בארגון .
תפוקות: השירות או המוצר שהחברה מוציאה לפועל.  פעילות עסקית וקווי מוצרים:  כאמור, התעשייה האווירית כחברה ממשלתית עוסקת בייצור ופיתוח של מגוון רחב של מוצרים.  תכנון וייצור מטוסי מנהלים, תכנון וייצור לווייני ריגול ולווייני תקשורת, תכנון וייצור כלי טייס בלתי מאוישים, תכנון וייצור טילים, תכנון וייצור מכ"ם ומכשירי קשר, תכנון ויצור ספינות מדגם דבורה, ייצור חלקי מטוסים ליצרנים אחרים, ייצור כני נסע ואביזרים הידראוליים, ייצור ערכות מיגון למטוסים, מסוקים, ספינות …
**ללא מקורות