בר כוכבא - האם מנהיג ארצי או משיח גואל ? 2044 מילים, 6 עמודים,

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2044
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

בר כוכבא                           ·          האם בר כוכבא הוא מנהיג ארצי או משיח גואל ?
עפ"י המקורות והמחקרים המודרניים הכיוון המשיחי במשך שנים רבות היה ספק לגבי שמו המדויק – האם שמעון בר כוכבא, או בר כוסיבא, או בר כוזיבא. לדבר זה יש משמעות אם שמו הוא כוסיבא, אלא שכינויו הוא בר כוכבא, וזאת כדי לבטא את עניינו והציפייה ממנו להיות "כוכב" – כלומר משיח – כדברי הפסוק בס' במדבר כ"ד – "דרך כוכב מיעקב" – זה מלך המשיח, כדברי רבי עקיבא אשר היה אומר זאת על בר כוכבא, ורק לאחר הכישלון נדבק בו הכינוי – כוזיבא ע"ש האכזבה ממנו, הרי שיש באישיותו יסוד של הופעה משיחית אשר למרבה הצער נכשלה.  על פי המגילות שנתגלו במדבר יהודה עולה כי שמו היה שמעון בן כוסבה, וא"כ כינוייו אכן מבטאים הן את הציפייה והן את האכזבה. לפי המקורות ר"ע הכריז על בר כוכבא – הנה זהו מלך המשיח, כך לפי הירושלמי במסכת תענית, ולתלמוד הבבלי בר כוכבא בעצמו טען להיותו משיח. להכרזתו של רבי עקיבא יש משקל עצום, כי הוא היה מחכמי ישראל הבולטים ביותר והיה המנהיג התורני, בה"א הידיעה בתקופתו, הוא כנראה היטה את דעת חכמים לתמוך בבר כוכבא, וכנראה אף במרד. לעומתו, התייצב התנא ר' יוחנן בן תורתא – שיצא נגד התפיסה המשיחית  של בר כוכבא, אם כי לא יצא במפורש נגד המרד, אך חשיבותו אינה עומדת בשווה לרבי עקיבא הבכיר שבין החכמים.  הרמב"ם נוקט כגישת הירושלמי בו לא מוזכר שחכמים ערכו לבר כוכבא מבחן אמינות על משיחיותו, וזאת בניגוד לבבלי לפיו חכמים בדקו אם יש לו כוחות על טבעיים – אם יכול לדון עפ"י הריח… לירושלמי מותו נגרם ע"י נחש שהרגו, הייתה זו מיתה בידי שמים, שבאה לסמל את ההשגחה האלוקית שהיא הרומזת על כישלון בר כוכבא שכך הוא הרצון האלוקי, ולבל תהיה מיתתו בידי הרומאים הרשעים …, גם זה מעיד על כי ייחסו לו מתחילה כוחות משיחיים ואח"כ התבדו.  לעומת זאת לפי התלמוד הבבלי – חכמים בעצמם הרגוהו, כמשיח שקר, אף תיאור זה מעיד על דמותו המשיחית, ולא הארצית. אולם אין סומכים כ"כ על התלמוד הבבלי במקום בו מהתלמוד הירושלמי עולה אחרת, כיון שמקורות הירושלמי יותר קרובים למתרחש בארץ ישראל.