חירויות הפרט - - ציון: 100

תקציר העבודה

ממן 12
שאלה
1      (30 נקודות) חומר הקריאה:
פרק 3
מגילת הזכויות (עמ' 549 – 551) עשרת התיקונים הראשונים לחוקה הם "מגילת הזכויות".
א.         הסבירו את ההיגיון של הכנסת תיקונים לחוקה בכלל ושל הוספת מגילת הזכויות בפרט.
ב.         כיצד מהווה מגילת הזכויות ביטוי למרכיבים אנטי פדרליסטים שהוכנסו לחוקה? התייחסו בתשובתכם בפירוט אל מגילת הזכויות וסעיפיה השונים.
ג.          מתוך עשרת התיקונים הראשונים לחוקה מקובל לציין את התיקון הראשון, השני, החמישי והעשירי כמהותיים ביותר. הציגו אותם ואת משמעותם והסבירו מה הופך אותם לכל כך חשובים.
שאלה
2      (30 נקודות) חומר הקריאה:
פרק 3
בספר הלימוד טוען קולקה כי "…עוצמתו של הנשיא כיום היא תוצאה של התפתחות היסטורית קונקרטית, ולכן גם אפשר לראות את ההיסטוריה של הממשל האמריקני כתהליך מורכב, שבמהלכו עבר מרכז הכובד אל הרשות המבצעת" (עמ' 1
5 ).
הסבירו טענה זו, התייחסו את סמכויות הנשיא הפורמליות, אל יחסיו עם הקונגרס ואת ההתפתחויות ההיסטוריות עליהן מצביע קולקה בספרו. האם אם מסכימים עם טענה זו? נמקו.
שאלה
3      (30 נקודות) חומר הקריאה:
פרק 3
מה הם האמצעים בהם נעשה שימוש בחוקה לבלימת עריצות הרוב ועריצות השלטון, כיצד נשמרת בה היציבות ומתאפשרים שינויים איטיים המשקפים את רצון הציבור? התייחסו הן למרכיבים הסטטיים והן למרכיבים הדינאמיים של החוקה.
שאלה
4      (10 נקודות) ·         בחרו שני נושאים שונים לכתיבת עבודה סמינריונית מתוך נושאי פרק 3 (בינתיים כתרגול).
·         נסחו להם שאלת מחקר (לא מתוך שאלות הממנים) –              לנושא אחד שאלה בעלת אופי היסטורי (התייחסות לתהליכי שינוי, גורמים וסיבות, התפתחות וכו').
–              לנושא השני שאלה בעלת אופי תיאורטי יותר (מבני ממשל, תיאוריות ואידיאולוגיות, פרוצדורות וכללי משחק).
1א ב-29 במאי 1790 אישרה רוד איילנד את החוקה הפדרלית של ארצות הברית. היתה זו המדינה האחרונה מבין 13
המדינות בצפון אמריקה שהצטרפה לברית הפדרלית ולמנגנון המשותף של כל שאר המדינות.
אולם על מנת שאותה מסגרת שלטונית פדרלית תאריך ימים יש לבנות את הקשר הישיר בינה לבית אזרחי כל המדינות, לבל תהיה רשות שלטונית הבאה במגע עם הרשויות השלטוניות בלבד ודינה שאבוד עליה הכלח בשל חוסר אמון הציבור בה, כפי שכותב על כך המילטון:
"לממשלת האיחוד הפדרלי… תהיה גישה ישירה והשפעה בלתי אמצעית על תקוותיהם ופחדיהם של האזרחים, וכך תוכל לגייס את תמיכתם הישירה ולזכות בנאמנותם הבלתי אמצעית". במילים אחרות עוד לפני אשרור החוקה הפדרלית, נכתבו חוקות המנסחות את יחסי הנהגת המדינות לבין האזרחים. בחוקה הפדרלית נוסחו בעיקר חוקים המגדירים את היחסים בין השלטון הפדרלי (לימים בוושינגטון) להנהגת המדינות, אולם לשם השלמת הפער וסגירת המשולש השלטוני ישנו צורך ברור בהגדרת היחסים בין השלטון הפדרלי לאזרחי כל המדינות החברות בברית הפדרלית. לראיה לאמור לעיל, ניתן לראות כי שמונה מן הזכויות או החרויות המופיעות במגילת הזכויות הינן בעלות קשר ישיר וברור של יחסי האזרחים עם השלטון. הסיבה שהתיקונים (או יותר נכון ההתאמות) לחוקה האמריקנית נכנסו במסמך נפרד הינה שתומכי החוקה (הפדרליסטים) חששו מאישור נוסף של החוקה המתוקנת שיכל למעשה להוריד את ההישגים הפדרלים של החוקה לטימיון.

1 ב בניגוד לתומכים בחוקה הפדרלית, כפי שנוסחה ע"י ג'יימס מדיסון, היו בכירים רבים שהתנגדו לה. אותם בכירים שהפסידו במאבק לאישרור החוקה הפדרלית, קבלו כנגדה גם לאחר אישרורה-