מבוא לפוליטיקה השוואתית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2021
מספר מילים 1771
מספר מקורות 0

תקציר העבודה

שאלה 1 :  

במה שונה תפיסתו של נויברגר את הדמוקרטיה הישראלית מתפיסתו של סמוחה?   

 

לדמוקרטיה הישראלית יש כמה תפיסות שחוקרים ישראלים נתנו לה ביטוי שונה, כיצד נראית הדמוקרטיה בישראל. מתוך כולם ישנם שני חוקרים מרכזיים שתפיסותיהם מתנגשות זו בזו יחסית, אציג בתשובתי את התפיסה של נויברגר, את התפיסה של סמוחה ובמה שונה בכל תפיסה מהאחרת.

 

בתפיסתו של נויברגר, ישראל היא דמוקרטיה עם כתמים.

הרעיונות המרכזיים של הישראלים הדוגלים בדמוקרטיה, למשל מגילת העצמאות היא ה-"אני מאמין" של מדינת ישראל, כתוב במפורש שישראל תקום – "על יסודות החירות, הצדק והשלום",

והעקרונות שיעמדו בראש המערכת הפוליטית שלנו יהיו "שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה, בלי הבדל דת, גזע ומין".

אך עם כל הנאמר ישנם ארבע כתמים בדמוקרטיה הישראלית שמונעים ממנה להיות דמוקרטיה אידיאלית, ולכן הוא לא שייך לקבוצת הדמוקרטיה הליברלית המלאה. להלן ארבעת הכתמים :

  1. הכתם הראשון : היעדר חוקה דמוקרטית וחקיקת חוקים אנטי-דמוקרטיים,…

שאלה 2  :

 

האם לדעתך ישראל היא דמוקרטיה יציבה? הסבירו את תשובתכם תוך פירוט הגורמים השונים ליציבות ולאי יציבות משטרים דמוקרטים.    

 

 

ישראל  היא דמוקרטיה, אך על מנת לענות אם מדינת ישראל היא דמוקרטיה שברירה או יציבה, יש שלוש תנאים לפי נויברגר שמדינה דמוקרטית חייבת לעמוד בהם על מנת שנוכל להגיד אותה כמדינה דמוקרטית יציבה.

שלושה התנאים הם :

ראשית, רציפות בקיום משטר דמוקרטי לפחות כחמישים שנים…

 

 

שאלה 3 :

מה הייתה מטרתו העיקרית של בן-גוריון בפעולותיו נגד האונייה  'אלטלנה', נגד רוצחי הרוזן ברנדוט ונגד המשך קיומו של הפלמ"ח?  האם מטרה זו הושגה?  הסבירו.    

 

 

שלושת האירועים הבולטים שהתרחשו ב-1948 היו מבחן המעבר של השלטון ובפרט היו אירועים אלו כמבחנים עבור בן גוריון כמקים השלטון למדינת ישראל.

האירועים הם – מבצע אלטלנה, רצח הרוזן ברנדוט ופירוק הפלמ"ח.

מטרתו העיקרית של בן גוריון במבצע אלטלנה היה להוכיח את מנהיגותו ולחזק את ביטחון המדינה, במקרה הרצח של הרוזן ברנדוט בן גוריון, נעמד במבחן בינלאומי ובפירוק הפלמ"ח זהו היה מבחן פנים פוליטי בתוך מחנה השמאל ממנו בן גוריון הגיע…