שסעים ומה]ך במדינה יהודית דמוקרטית

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2064
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

בית הספר לתקשורת, יצירה וביקורת מטלה אמצע סמסטר שסעים ומהפך במדינה יהודית דמוקרטית קורס: חברה ופוליטיקה בישראל תאריך הגשה: 17.12.09
סמסטר א תש"ע
1 . בחיבור זה נעמוד על השינויים שגרמו ל"מהפך" במערכת הבחירות של שנת 1977.  בחירות אלו סימנו בגלוי את השינוי במבנה הדמוקרטי הקיים בישראל, קו השבר החברתי, הכלכלי והעדתי, שפיצל את החברה הישראלית לשני גושים, שווי כוח לערך הנאבקים ביניהם. נסקור את הגורמים שהובילו ל"מהפך", תוך הדגשת השינויים החברתיים, אידיאולוגים ומבניים- פוליטיים.  גורם ראשון המבטא שינוי זה, נעוץ בהיחלשותה של מפא"י בקרב הציבור הישראלי. מפלגת מפא"י נוסדה בשנת 1930, שורשיה היו נטועים בציונות סוציאליסטית, השואפת לחברה שוויונית המבוססת על עשייה עברית.
מפא"י, המפלגה הדומיננטית ביישוב העברי, איישה את עמדות המפתח בגופים מנהליים, כלכליים וביטחוניים.  החל משנת
1 948 היוותה המפלגה גורם מרכזי ביישוב ובתנועה הציונית, המפלגה החדשה זוהתה עם הציונות המעשית ועמדה בראשותם של מוסדות רשמיים ובלתי רשמיים של המדינה, כגון:
ההסתדרות והסוכנות היהודית. מציאות זו יצרה שליטה של המפלגה ללא עוררין במדינה, בהנהגתו של דוד בן גוריון ( גולדנברג, 1992). אמנם, "פרשת לבון" שהתרחשה בין השנים 1954-1963, היוותה ציון דרך לאובדן כוחה של מפא"י בזירה הפוליטית.
בעקבות כשלון הפעולה הביטחונית במצרים, הוקמו ועדות חקירה בנוגע למציאת האשמים בפעולה. פנחס לבון שכיהן כשר הביטחון דאז, התפטר מן הממשלה ומאוחר יותר  דוד בן גוריון, ממלא מקומו. "פרשת לבון" גרמה לקרע תוך מפלגתי, שחלק מן השלכותיו גרמו להיחלשותה של מפא"י במפה הפוליטית.  נוסף על כך, תוצאות מלחמת יום כיפור (1973), והביקורת הגורפת עליה מצד העם, הובילו להתפטרות משה דיין, שר הביטחון, וכן להתפטרותה של גולדה מאיר מראשות הממשלה. בשנה זו התקיימו בחירות בהן ניצח יצחק רבין, חבר מפלגת העבודה (מפא"י דאז). מערכת בחירות, בו נבחר יצחק רבין כראש ממשלה, סימלה את קיצה של תקופת הדומיננטיות של מפא"י, ואת צמצום הפער בין "המערך" לבין "הליכוד", שהתייצב בפעם הראשונה על קו ה-10% (גולדנברג, 1992).
גורם שני לכינונו של המהפך טמון במעבר ממפלגות כלליות המייצגות ציבור רחב, לעבר מפלגות ספציפיות בעלות אינטרס משותף. המפלגות הגדולות כשלו בתרגום …